– Det är glädjande att patienterna är nöjda med bemötandet i primärvården. Informationen är också en viktig del för att kunna vara delaktig i sin egen vård och behandling. Därför är dessa resultat ett viktigt underlag för fortsatt diskussion inom landstingen tillsammans med utförarna, säger Hans Karlsson, chef för avdelningen vård och omsorg på Sveriges Kommuner och landsting, SKL, i en kommentar.

Enkätundersökningen gjordes under hösten 2013. Drygt 130 000 patienter har svarat på hur de upplevt läkarbesöket genom att bedöma och gradera bemötande, delaktighet och information. Resultatet visar att förtroendet för primärvården är stort. Majoriteten av de som svarat på enkäten skulle rekommendera andra att besöka den aktuella mottagningen. Mest nöjda är patienterna i Halland och Uppsala, medan de minst nöjda patienterna finns i Örebro och Västmanland

Men det finns smolk i bägaren. Många uppger att informationen om vad som kan hända efter patientbesöket brister. Några exempel är att de inte fått information om eventuella biverkningar av läkemedel eller varningssignaler som de bör vara uppmärksamma på.

Patienter över 65 är nöjdare än andra åldergrupper, bland annat för att de upplever att de får vara mer delaktiga. Män upplever att de får något bättre information jämfört med kvinnornas upplevelse.  Däremot visar undersökningen ingen skillnad mellan könen när det gäller delaktighet i beslut om vård och behandling

Enkäten har skickats ut till drygt 265 000 personer som gjort ett läkarbesök på en deltagande vårdcentral/motsvarande under september förra året. 53 procent svarade på den. Högst var svarsfrekvensen för Region Gotland, 60 procent, och lägst för Stockholms läns landsting på 49 procent.

Patientenkäten

Den nationell patientenkäten är en återkommande nationell mätning av patientupplevd kvalitet som genomförs varje år. Den första undersökningen genomfördes inom primärvården hösten 2009. Mätningar genomförs sedan dess årligen, vartannat år inom primärvården och vartannat år inom specialiserad vård. 

Alla landsting och regioner deltar i arbetet som samordnas av Sveriges Kommuner och landsting, SKL. Undersökningarna genomförs av Institutet för Kvalitetsindikatorer.

Läs mer om resultaten här.

Källa: SKL