Som Läkartidningen tidigare har berättat har Nya Karolinska Solna problem med sin larmutrustning. I tisdags inträffade en allvarlig incident på hjärtintensiven: en patients telemetrilarm utlöstes, men när personalen skulle larma på fler kollegor fungerade inte larmet och de fick i stället larma via telefonväxeln.
I ett pressmeddelande som skickades ut från sjukhuset beskrevs händelsen som allvarlig, men att »patienten blev adekvat omhändertagen och händelsen bedömdes inte ha förorsakat någon patientskada«.
Detta stämmer inte, uppger en källa för Svenska Dagbladet. Tvärtom kan fördröjningen ha bidragit till att patienten, som fått ett hjärtstopp, avled.
Elda Sparrelid, chefläkare vid Karolinska universitetssjukhuset, säger till Svenska Dagbladet att hon inte kan gå in på detaljer om patienterna, men att ingen patient har kommit till skada eller avlidit på grund av att larmet inte fungerade. På hjärtintensiven är avdelningens personal alltid på plats för att starta hjärt–lungräddning, uppger hon, medan ytterligare larm är till för att tillkalla eventuell övrig kompetens.
Sjukhuset valde att Lex Maria-anmäla händelsen – enligt Elda Sparrelid för att larmproblemen kan medföra risker i framtiden. Svenska Dagbladets källa är dock säker på sin sak:
– Lex Maria-anmälan är gjord just för att man inte kan utesluta att det icke fungerade larmet kan ha orsakat patientens död, säger källan till tidningen.
Läs också:
Inflytt på NKS trots fackliga protester
Patientflödeschef hoppar av NKS
Lugnt på NKS trots genrepskaos