Nya Karolinska Solna har länge plågats av flera tekniska brister och stora IT-problem. I november tvingades sjukhuset exempelvis att gå upp i stabsläge efter ett omfattande nätverksproblem. Problemen drabbade bland annat telemetriövervakningen och ledde också till att sjukhuset gjorde lex Maria-anmälan då det inte kunde uteslutas att störningarna drabbat en patient.
Nu skriver Dagens Nyheter att personal vid flera av sjukhusets avdelningar strax före jul, då larm och telefoni återigen legat nere, börjat använda visselpipor som ett sätt att klara patientsäkerheten.
– Det som händer då är att vi inte kan larma internt. Vi har fått fasta telefoner, men eftersom det handlar om IP-telefoni så påverkas de också om nätet ligger nere. Då kan vi inte ringa. Det vi gör är att använda visselpipan eller skrika, säger en intensivvårdssjuksjuksköterska på toraxintensiven i en anonym kommentar till Dagens Nyheter.
Enligt tidningen kan personalen befinna sig på långt avstånd från varandra i en nödsituation, eftersom sjukhuset har långa korridorer och patienterna vårdas i enkelrum.
Dagens Nyheter har bett sjukhusledningen om en kommentar, men endast fått ett skriftligt svar från sjukhusets presstjänst:
– En medarbetare har agerat på eget bevåg för att hen tyckte att det var en bra idé. Det finns inget som helst förankrat ledningsbeslut i frågan. Beslutade och fungerande reservrutiner gäller vid behov, skriver presstjänsten.
Läs också:
Läkarföreningen om läget på Karolinska: »Vi måste få en konkret förbättring«
Fortsatta teknikproblem på NKS – allvarlig avvikelse utreds
NKS i stabsläge efter teknikproblem
Sjukhusdirektör medger brister vid barnakuten på NKS
IVO kräver åtgärder mot teknik- och samverkansbrister på NKS
Äldre teknik ska säkra patientsäkerheten på NKS