Liksom i Sverige marknadsför Kry sig i Norge som ett enkelt och tidsbesparande sätt för patienterna att komma i kontakt med en läkare. Men Norsk forening for allmennmedisin ställer sig skeptisk till nyttan.
– Vi ser det inte som en riktig vårdtjänst, mer som en rådgivningstjänst, säger Petter Brelin, ordförande i föreningen, till den norska tidningen Nettavisen.
– Du kan få hjälp med några enklare problem, men vad de kan hjälpa dig med är väldigt begränsat.
Petter Brelin säger att de norska fastläkarna – primärvårdsläkare med listade patienter – regelbundet får patienter som först sökt vård hos Kry. Han menar att digitala vårdtjänster främst är till för dem som inte är speciellt sjuka.
Kry säger att företaget är mycket medvetet om vilka begräsningar plattformen har. De menar att deras läkare ofta kan hjälpa patienterna och att det är upp till behandlande läkare att avgöra om en patient behöver skickas till ett fysiskt läkarbesök.
Enligt Nettavisen är Kry den digitala aktör som marknadsfört sig mest i Norge. Kry lanserades där i februari 2017. Ett besök hos Kry kostar patienten 350 norska kronor, vilket är 150 kronor mer än vid ett fysiskt besök.
Diskussionen i Norge påminner mycket om den i Sverige. Men vård på distans är inget nytt. I Norge finns sedan tio år Helsetelefonen, en tjänst som dygnet runt erbjuder patienter vård via telefon och video.
– Vi ser att 75 procent av ärendena till Helsetelefonen kan hanteras digitalt, sa läkaren och Helsetelefonens grundare Jan Einar Vaage, i en intervju med Aftenposten i fjol.
Läs även:
»Inget vetenskapligt stöd för att ställa diagnos digitalt«
Kostnaden för digitala vårdcentraler kan fördubblas
Kräver IVO-granskning av digitala vårdaktörer
Digital vård får pengarna att rulla