Uppåt 80 procent av de ST-läkare som svarat på en enkät från Sveriges yngre läkares förening (Sylf) upplever att vårdinformationssystemen inte är användarvänliga och att de inte är anpassade efter arbetsuppgiften.

Kanske finns lärdomar att dra av datorspelbranschen. Det tror i alla fall Steven Bachelder, professor i konstnärlig gestaltning med inriktning mot konvergerande medier vid institutionen för speldesign vid Uppsala universitet. På tisdagen gästade han Sylfs Almedalsseminarium om digital arbetsmiljö i vården.

Vad har datorspel att göra med vårdinformationssystem?

– Jag tror inte att datorspel som sådana har en koppling till vårdinformationssystemen. Däremot har de system som datorspel utvecklats med, en roll i journalsystemen.

Hur då?

– Systemen är bra på att hantera stor mängd data, men också krypterad data som rör enskilda individer. Du har miljontals människor som gör samma sak, men på lite olika sätt. Det finns möjlighet att jämföra individer mot en statistisk norm, det finns möjligheter att se vilka spel de gillar och vilka utmaningar de föredrar. 

Precis vad vårdens systemutvecklare kan ta till sig vet han inte ännu. Men han tror att framför allt unga läkare, som vant sig vid användarvänlighet i de system de använder på fritiden – exempelvis datorspel – kommer att ställa högre krav för att de vet hur bra det faktiskt skulle kunna vara.

– Om de upplever systemen som dysfunktionella, kommer de att ställa krav.

Som datorspelare vill man inte lägga en halvtimme på att förstå gränssnittet?

– Nä, det gör man oftast inte. Det finns en sorts syntax som är utvecklad av miljontals andra som spelat. Och de nya spelen använder så mycket av den kunskapen de kan för att ta till sig syntaxen, den förväntan en användare har av systemen.

Han nämner också »information in context«, vilket hans institution har forskat och skrivit om. Det bygger på att information inte ska vara fragmenterad, utan att den ska ge en helhetsbild. Inom vården skulle det kunna handla om att en patient inte ska behöva dra hela sin sjukdomshistoria varje gång hen träffar en ny läkare.

Tycker du att spelutvecklare ska ta sig an vårdinformationssystem?

– Nja, det tror jag inte. Däremot tror jag att man kan göra »serious games« där man tar spelens retorik och användarsätt för att åstadkomma något mer än bara underhållning, för att lösa problem eller utbilda inom något.

– Man kan göra serious games och testa funktioner och se om de är säkrare, mer optimerade och sätter patienten mer i centrum. Om så är fallet kan man migrera den lösningen eller ta delar av den till sjukvården.