Målet med Datainspektionens tillsynsbesök hos Medhelp är bland annat att klargöra hur företaget behandlar personuppgifter vid sjukvårdsrådgivning via 1177, vad man har gjort för att skydda uppgifterna samt hur de registrerade informeras om hur deras personuppgifter behandlas.

Bakgrunden till granskningen är Computer Swedens avslöjande om att 2,7 miljoner samtal till 1177 Vårdguiden legat oskyddade på internet. De drabbade regionerna var Stockholm, Sörmland och Värmland som outsourcat en del av 1177 till Medhelp. 

Medhelp är den tredje aktören som granskas av Datainspektionen. Inspektioner har tidigare gjorts hos Inera, det regiongemensamma bolaget som förvaltar och utvecklar systemen för 1177 Vårdguiden, samt hos underleverantören Voice integrate som tillhandahållit telefonsystem för samtal till 1177.

 

Läs mer:

1177-läckan: Datainspektionen granskar Inera

Datainspektionen granskar underleverantör i 1177-läckan

1177-läckan: Kan bli aktuellt med polisanmälan