Strukturerad återkoppling på ST-läkares kliniska färdigheter
Efter en kritisk SPUR-inspektion började hudkliniken vid Södersjukhuset arbeta mer systematiskt med bedömning och återkoppling för ST-läkare. Kontinuerlig observation, utbildning av handledarna och rutiner kring vilka färdigheter som ska bedömas var några av de åtgärder som genomfördes. (1 kommentar)
Kunskapsgrunden för kvaliteten på utbildningen behöver stärkas
Svensk medicinpedagogisk forskningsproduktion ligger på en låg nivå. Kunskapsbasen hämtas i dag mestadels från internationella aktörer , men lokal kompetens behövs för att tolka och anpassa internationell forskning till svenska förutsättningar. (3 kommentarer)
Rovtidskrifter exploaterar forskares strävan efter snabb publicering
Rovtidskrifter exploaterar forskares strävan efter snabba granskningsprocesser och snabb publicering, till priset av undermålig vetenskaplig granskning och väl tilltagna publiceringsavgifter. Rovtidskrifters bristfälliga kvalitetsgranskningar riskerar att undergräva samhällets förtroende för forskning. (1 kommentar)
Frågeformulär bra utvärderingsmetod vid fot- och fotledsbesvär
Det har blivit allt vanligare att använda sig av patientrapporterade utvärderingsformulär där patienten själv svarar på frågor som berör upplevd smärta, funktion och hälsorelaterad livskvalitet. Här redogörs för SEFAS – ett för fot och fotled regionsspecifikt patientrapporterat utvärderingsinstrument. (1 kommentar)
Handledaren har avgörande roll för läkarstudentens examensarbete
Jämfört med många andra kurser inom läkarutbildningen kräver examensarbetet att studenterna tar ett större ansvar för sina studier. Handledarens engagemang och intresse för att handleda har stor betydelse för studenternas resultat. (1 kommentar)