Att skicka sms under bilkörning var tydligt förknippat med ökad olycksrisk hos unga. Sambandet har dock inte undersökts för de äldre förarna; anledningen är att den delen av studien gjordes 2003 till 2004, då sms inte var lika populärt i den ålderskategorin. Foto: Fotolia

New England Journal of Medicine rivstartar 2014 med att publicera en studie av det ovanligare slaget. Tidskriften presenterar ett amerikanskt material som visar att olycksrisken ökar om man skickar sms eller ringer under bilkörning. Däremot tycks inte telefonsamtal i sig, om man bortser från när föraren slår numret eller svarar i telefonen, öka olycksrisken.

Studien omfattar två kohorter. En med 109 förare (43 kvinnor och 66 män) mellan 18 och 72 års ålder (medelåldern var 36 år) som alla i tolv månader kört i speciella bilar med kameror som övervakade både bilens omgivning och förarens agerande. Bilarna hade även sensorer som kunde mäta avståndet till andra bilar. De flesta deltagare var erfarna bilförare; i genomsnitt hade de haft körkortet i 20 år. Därtill studerades en kohort med 42 unga förare (22 kvinnor och 20 män med en genomsnittsålder på drygt 16 år) som inte haft körkort i mer än 19 månader och som också körde likadant utrustade bilar. I båda materialen har man totalt identifierat 685 händelser, däribland 73 trafikolyckor och 612 tillfällen där en olycka varit nära (engelska »near crash«) som orsakades av den förare som studerades. Värt att notera är att ingen förare avled eller skadades allvarligt i någon olycka.

Författarna har undersökt vad föraren gjorde i samband med händelsen (både olyckor och »near crash« sammanslaget), däribland om han eller hon distraherades av att prata i mobilen, skicka sms, äta eller dricka. Det visade sig att allt som distraherade ökade olycksrisken markant – särskilt gällde det för de unga förarna. Att ringa eller sträcka sig efter ett objekt, till exempel plånboken eller en läsk innebar att olycksrisken ökade åttafaldigt. Även för erfarna förare ökade risken men inte lika markant. Särskilt riskfyllt var det för både unga och erfarna förare att svara i telefon eller ringa upp någon. Men telefonsamtal i sig var däremot inte förknippat med ökad olycksrisk så länge föraren inte tittade på telefonen – ett fynd som författarna anser inte bör tolkas som att det är helt ofarligt att prata i mobiltelefon samtidigt som man kör.

Att skicka sms under bilkörning var tydligt förknippat med ökad olycksrisk hos unga. Sambandet har dock inte undersökts för de äldre förarna, anledningen är att den delen av studien gjordes 2003 till 2004, då sms inte var lika populärt i den ålderskategorin. Ett annat intressant fynd är att respekten för faran med att låta sig distraheras tycks avta hos förare som relativt nyligen tagit sitt körkort. Under de första sex månaderna efter körkortstagande var de mer försiktiga med telefoni och annan distraktion jämfört med de erfarna förarna. Under perioden 7 till 15 månader senare använde de telefon och liknande i samma utsträckning som de erfarna förarna. Mellan 16 och 18 månader efter att de fått körkortet var det däremot vanligare än bland de erfarna förarna.