Tjänsten sjösattes egentligen i slutet av februari. Då kunde patienter få egenvårdsråd och få chatta med en sjuksköterska på 1177 Vårdguiden eller läkare från olika hälsocentraler i regionen.

Och nu har fyra vårdcentraler anslutit sig till tjänsten, vilket gör att de listade patienterna kan chatta med samma vårdpersonal de annars skulle ha mött fysiskt. Hälsocentralerna kommer att svara klockan 8–16, och därefter bemannas chatten av 1177 fram till klockan 21.

– Både patienterna och vi som vårdgivare har ett stort behov av att mötas digitalt i och med den situation som nu råder. Nu börjar vi att utöka vad våra hälsocentraler erbjuder genom att ge deras listade patienter möjlighet att kontakta hälsocentralen direkt och få hjälp i vårdchatten, säger Pia Näsvall, verksamhetschef för Digitalen, i ett pressmeddelande.

Det är särskilt användbart nu i coronatider, menar Helena Abrahamsson, enhetschef på Örnäsets hälsocentral som är en av de första fyra som anslutit sig.

– Jag tror att det här kan göra att det blir färre fysiska besök. Patienten behöver inte ta sig till hälsocentralen och färre patienter samlas i väntrummen vilket är bra nu under pandemin.

Nästan 7 600 personer hade använt sig av Digitalen fram till den 20 april. Av dem hade drygt 2 800 chattat med vårdpersonal.

Norrbottens tekniska lösning kommer från Platform 24. Patienterna kan använda webb, mobil eller surfplattor.