Den 28 mars i år gav regionstyrelsen i Västra Götalandsregionen, VGR, regiondirektören i uppdrag att beställa en extern granskning av sjukhusens ekonomi. Sjukhusförvaltningarna omfattar Sahlgrenska universitetssjukhuset, NU-sjukvården, Skaraborgs sjukhus, Södra Älvsborgs sjukhus och Sjukhusen i väster.
Granskningen offentliggjordes 26 november och beskriver en på många sätt dyster lägesbild av hälso- och sjukvården i VGR.
Gemensamt för samtliga sjukhusförvaltningar är att ekonomin inte är i balans och att gapet mellan intäkter och kostnader ökar. »Detta indikerar att verksamheterna till viss del saknar rätt förutsättningar för att nå en ekonomi i balans«, enligt rapporten.
Den decentraliserade styrningen gör det svårt att genomföra gemensamma satsningar i koncernen. Därtill kritiseras regionens budgetprocess: »Brister i budgetprocess, ersättningsmodell och den inkonsekventa tillämpningen av ekonomiska principer gör det svårt att överblicka effekterna av regionens ekonomistyrning.«
Samtidigt konstaterar rapporten att VGR:s vårdproduktion har varit och är lägre jämfört med andra regioner samt att det finns indikationer på att sjukvården i regionen är underdimensionerad.
Men av resurserna som läggs på hälso- och sjukvård är primärvården ett prioriterat område, då VGR satsar mer på området än vad andra regioner gör. Samtidigt bedrivs somatisk vård i VGR på en kostnadsnivå som understiger såväl liknande regioner som genomsnittet för alla regioner. Då primärvården har jämförelsevis höga kostnader och den specialiserade somatiska vården på sjukhusen jämförelsevis låga kostnader bör resurstilldelningen utredas, tycker PWC.
Förutom att se över den balansen måste sjukhusförvaltningarna minska glappet mellan intäkter och kostnader. Sjukhusförvaltningarnas kostnader har ökat med 4 miljarder kronor sedan 2019, enligt rapporten. Och för att få bukt med kostnaderna förväntas personalminskningar ge stora effekter.
Läkartidningen har exempelvis rapporterat om att Sahlgrenska kan tvingas minska på personalen med 2 000 medarbetare.
Personalkostnaderna på Sahlgrenska har ökat inom samtliga verksamheter, men mest inom medicinsk och kirurgisk verksamhet.
PWC konstaterar att det är ändamålsenligt med personalminskningar som sker och planeras för, med tanke på kostnadsmassan. Men genomförbarheten för åtgärden bedöms ändå som låg.
Kontentan av utredningen är att den decentraliserade organisationen i VGR, som innefattar flera sjukhusförvaltningar, skapar svårigheter för gemensamma åtgärder.
En lösning som föreslås är en gemensam datastruktur som skulle kunna ge »förutsättningar för transparens och jämförelser mellan sjukhusförvaltningarna«.
Rapporten ska beslutas om när regionstyrelsen i VGR sammanträder den 19 december.
När Läkartidningen ber om en kommentar svarar regiondirektör Håkan Sandahl följande i ett mejlsvar via presstjänsten:
»Det jag kan säga nu, är att i tjänsteutlåtandet inför ägarutskottet (som ägde rum den 5 december, reds anm.) föreslås att regionstyrelsen ger mig i uppdrag att återkomma med förslag på omhändertagande av den externa granskningens resultat.«
Regiondirektören »vill avvakta med att kommentera det ytterligare tills efter att regionstyrelsen har fattat beslut i frågan«.
Läs den externa granskningen i sin helhet här.
Läs även: Hårda nedskärningar i SU:s budget
Sparförslag på ytterligare drygt 500 miljoner för SU – facket kritiskt
Så vill ledningen på Sahlgrenska universitetssjukhuset miljonspara
(uppdaterad 2023-12-13)