Enligt uppgifter från Folkhälsomyndigheten har vart fjärde barn i lågstadieåldern övervikt eller obesitas, och andelen ökar ju äldre barnen blir, skriver organisationerna. Utbudet av ohälsosam mat har ökat, och enligt Unicef Sverige är majoriteten av maten som marknadsförs utomhus ohälsosam.
»Även om föräldrarna har ett generellt ansvar har staten en skyldighet att säkerställa att effektiva regelverk skyddar barn mot marknadsföring av mat som är energirik och näringsfattig. Barn har olika förutsättningar att kritiskt granska reklam, och därför har staten ett ansvar att reglera marknadsföringen. I dag lever inte staten upp till detta«, skriver organisationerna.
Den lagstiftning som i dag förbjuder reklam till barn under 12 år gäller bara tv och radio, vilket gör att sociala medier, sponsring av idrottsevenemang och reklampelare utomhus har fri lejd. Riksdagen behöver därför uppdatera lagen, anser debattörerna. I slutet av januari kommer Folkhälsomyndigheten och Livsmedelsverket att föreslå mål för hur matkonsumtionen kan bli mer hållbar och hälsosam. Att se över reklamen skulle vara en konkret åtgärd för att uppnå detta, skriver organisationerna.