Varje gång vårdcentraler i VGR använder sig av en auktoriserad eller utbildad tolk har de rätt till 1 000 kronor i ersättning från regionen. Det är denna ersättning som vårdcentralen i fråga vid närmare 800 tillfällen felaktigt begärt och fått utbetald, enligt GP.
– Personen har inte utbildning som tolk, och är heller inte auktoriserad. Har man gått en utbildning får man ett utbildningsbevis, och det har inte kunnat uppvisas, säger Marie Gustafsson, avdelningschef på VGR:s avdelning för patientsäkerhet och medicinsk krisberedskap till tidningen.
Hon säger också att regionen naturligtvis tycker att »det är allvarligt«.
Nu måste vårdcentralen, som tidigare hette Medical vårdcentral och BVC, men efter flytt och ägarbyte går under namnet Medical vårdcentral och Kortedala BVC, betala tillbaka drygt 600 000 till regionen.
Även för tolk som saknar utbildning kan vårdcentraler få ersättning, men då en betydligt lägre summa: 250 kronor per tillfälle. Det är mellanskillnaden, 750 kronor per tillfälle, som regionen nu kräver tillbaka. Till det kommer en administrationsavgift på 20 000 kronor, vilket innebär en slutnota på 612 500 kronor.
Enligt uppgifter till regionen är Skancia Group AB majoritetsägare av vårdcentralen sedan drygt ett år. Den senaste verksamhetschefen Lina Gorthe vill inte låta sig intervjuas av GP men uppger i ett mejl till tidningen:
»När det gäller vår syn på återkravet så har vi en pågående dialog med Västra Götalandsregionen och kan inte kommentera den innan det är färdigt. Vi välkomnar insyn från Västra Götalandsregionen och andra myndigheter som innebär en förbättrad verksamhet, då vi ämnar att vara transparenta«.
Hon framhåller samtidigt att vårdcentralen har nya ägare sedan 2023 och att återkravet gäller en tidigare period:
»Vi kan inte påverka tidigare ägares agerande men har tagit fullt ansvar för att åtgärda det som tidigare brustit«.
My Alnebratt (S), ordförande i operativa hälso- och sjukvårdsnämnden i VGR, tycker att det som hänt är ytterligare ett bevis på att kontrollen av vårdvalssystemet måste stärkas.
– Vi ser i dag att vi har flertalet aktörer som inte rapporterar in korrekta uppgifter, och därmed får betalning som de inte har rätt till, säger hon till GP.