Egenreferat. Ett vetenskapligt förhållningssätt är en viktig kärnkompetens för blivande läkare. Under utbildningens gång ges studenter tillfälle att lära sig mer om forskningsmetodikens principer. Detta sker både i mindre arbeten och i större projekt som examensarbetet, men även i tillämpad form under kliniska placeringar.
Vid Lunds universitet utförs examensarbetet antingen som ett forskningsprojekt eller ett kvalitetsarbete på uppdrag av verksamhetschefen. I en nyligen publicerad studie följdes 446 läkarstudenters examensarbeten under åren 2019–2020 upp för att se om de även blivit publicerade som vetenskapliga artiklar. Studien visar att 33 procent av arbetena var publicerade som artiklar, och i 50 procent av publikationerna var studenten försteförfattare. Studenterna publicerade i högre grad arbeten i form av originalartiklar, men även systematiska översikter eller andra publikationsformer. Publikationerna som spårades visar att studenterna verkar intressera sig för forskning som har direkt patient- eller klinikanknytning, snarare än preklinisk forskning.
Förutom uppföljning av publikationer skickades en enkät ut som besvarades av 44 handledare och 21 studenter. Enkäten samlade in erfarenheter av publiceringsprocessen och dess påverkan på studenternas lärande. Resultatet visade att handledarnas engagemang och hjälp var av stor betydelse för en lyckad publiceringsprocess. Handledare och studenter hade en relativt samstämmig bild av vad studenterna behövde hjälp med.
Såväl handledare som studenter menade att publiceringsprocessen byggde vidare på studenternas tidigare kunskaper, men att den också ledde till ny kunskap. Handledarna uppfattade i något högre grad att studenterna var mer självständiga i publiceringsprocessen än vad studenterna själva rapporterade.
För forskningsintresserade studenter är forskarutbildningen också en möjlig karriärväg. Utöver resultat som presenteras i studien följdes kohorten av 446 studenter upp, och det visade sig att 39 var registrerade som doktorander. Under uppföljningen av publikationer visade det sig att ett antal studenter hade publicerat flera artiklar, och samtliga visade sig vara doktorandregistrerade.
Sammanfattningsvis kan examensarbetet erbjuda möjligheter till forskning såväl som publicering av resultaten för studenter som är särskilt intresserade av forskning. Studentens motivation och frivillighet och handledarens engagemang är avgörande för en lyckad publiceringsprocess.