Mustafa Al-Attar är allmänläkare och har ett stort Tiktok-konto. Foto: Privat

Utomlands applåderas läkare på sociala medier för sina insatser. Det upplever åtminstone den tiktokande ST-läkaren i allmänmedicin, Mustafa Al-Attar, som för närvarande arbetar på en vårdcentral i Östergötland.

– Kolla bara på USA, Kanada och Australien. Där hyllas läkarna på sociala medier. Varför är det inte så i Sverige?

Mustafa Al-Attar eller »Dr Must«, som han kallar sig, tror att Sverige är på väg att nå någon form av acceptans för läkare som skapar innehåll på sociala medier.

Hur kom det sig att du startade kontot?

– Jag startade det under pandemin för att jag ville sprida kunskap på ett enkelt och engagerande sätt. Jag ville bryta normen att läkare bara är sådana som man möter på vårdcentraler och sjukhus.

En del läkare på sociala medier vänder sig enbart till allmänheten. Mustafa Al-Attar riktar sig medvetet till en bredare publik.

– Mitt mål är att nå både allmänheten och kollegor. När det gäller allmänheten vill jag kunna ge lättillgänglig information om sjukdomar och tillstånd – men i de sammanhangen vill jag aldrig bli personlig. När det gäller inlägg riktade till läkare eller blivande läkare tar jag upp en del ämnen som hyrpersonal, SKR-avtal, löneutveckling och sådana saker. Jag märker att allt fler kollegor följer mig på Tiktok.

Följarskaran då? Mustafa Al-Attar ställde en fråga när han sände live för ett par månader sedan. Omkring 60 procent svarade då att de jobbade inom vården.

– För tre år sedan var det 3 procent som svarade att de jobbade med vård, berättar han.

Vad får du för reaktioner generellt sett?

– Det är väl ungefär 95 procent som är stöttande, 5 procent är mer kritiska. Jag upplever att det oftast är den äldre generationens läkare som är kritiska. De tycker att läkare ska bete sig som läkare och inte vara på sociala medier och »skratta med följare«.

Och din arbetsgivare?

– Min arbetsgivare tycker det jag gör är väldigt spännande och lärorikt. Jag har fått höra att så länge det inte påverkar mitt jobb och så länge jag är noggrann med patient­sekretessen så är det bara att köra.

Sedan starten har Mustafa Al-Attar hunnit avhandla mycket: om det går att bli längre, om han blir rik som läkare, hur man syr ett sår och vad det finns för risker med att operera rumpan.

– Jag märker att folk gillar kontroversiella ämnen, men jag vill inte locka folk till kana­len av fel anledning. Vissa åsikter håller jag för mig själv, men jag vågar prata om saker jag tycker är fel, som hyrstopp och anställningsstopp. Sveriges vårdsystem kan jag prata om alla dagar i veckan.

Finns det en risk att förtroendet för läkarkåren skadas av att prata om vissa saker på sociala medier?

– Jag tycker att man måste skilja på hur man är som privatperson och hur man beter sig på kliniken. Om läkaren är oseriös på sitt jobb, då är det ett problem.

Med det sagt vill han heller inte uppfattas som oseriös på kanalen, även om han kan skämta om hur det ser ut hemma och att han har det stökigt på kontoret. Så länge han inte ger råd till sina följare i medicinska frågor och alltid lutar sig mot vetenskapen i de hälsorelaterade inläggen känner han sig trygg.

– Om följare vill ha råd säger jag alltid att de ska söka sin vårdcentral. Det är patientosäkert att vara korridorskonsult.

Finns det risk att du inspireras av patienter du möter?

– Om någon kommer till mig med en väldigt sällsynt sjukdom skulle jag aldrig göra en video om det. Jag är väldigt noggrann med patientsekretessen.

För att ytterligare känna sig på den etiskt säkra sidan filmar han bara hemma.

– Jag får filma på jobbet om inte regionens logga syns, men jag har ju alla grejer hemma. Kläderna jag använder i mina videor har jag också köpt för egna pengar. I början trodde folk att jag gjorde detta på arbetstid – de undrade om jag inte jobbade ordentligt.

Mustafa Al-Attar har också tankar om betalda samarbeten med företag.

– Jag fick ett erbjudande om en hudprodukt som jag skulle få 50 000 kronor för, men krämens effekt var inte evidensbaserad, så jag tackade nej. Det skulle kännas lättare att marknadsföra en ny klinik än en ny produkt.

Varför?

– För då skulle jag göra det mer som en entreprenör. Som läkare vet jag att en ny klinik inte kan öppnas utan myndigheters godkännande, vilket innebär att den måste uppfylla höga kvalitetskrav och standarder. Detta garanterar att kliniken erbjuder säker och effektiv vård till patienterna.

Läs även: 

Tiktok-läkaren Tracy Ghattas: »Vi missar en hel generation om vi läkare inte finns där«

Instagram-läkaren Robel Malki: »Vi läkare har också humor«

Sös om läkare på sociala medier: »Vi värnar om yttrandefriheten«

Läkarförbundets etik- och ansvarsråd: »Viktigt att vara saklig på sociala medier«

Seniora läkare: »Lite orolig för om alla äldre betraktas som mossiga«

Mustafa Al-Attar

Ålder: 34 år.

Bor: Östergötland.

Gör: Jobbar heltid som ST-läkare på en vårdcentral i Östergötland, »men jag vill inte säga vilken, för väldigt många följare har velat lista sig där – det kommer att bli kaos«. Blir färdig specialist i allmänmedicin om två år. Ägnar övrig tid åt Tiktok samt att skriva en bok, »men det är hemligt än så länge«.

Intressen: »Tränar, skriver och åker gärna på ’roadtrips’ – och tältar.«

Det bästa med att vara läkare på sociala medier? »Jag får en inblick i vad folk egentligen tycker om vården. Dessutom skapar jag ett otroligt bra nätverk med andra yrkesverksamma inom medicin och även inom andra branscher. Förhoppningsvis kan jag göra skillnad.«

Antal följare: 87 800 på Tiktok-kontot @dr.must.m. Hans Instagram-konto heter lakartips.