Robel Malki, onkolog på Södersjukhuset i Stockholm, är inte en del av Tiktok-generationen utan håller sig till Instagram. Foto: Helena Wrete

Robel Malki, 39 år, som till vardags jobbar som onkolog på Södersjukhuset i Stockholm, hör inte till Tiktok-generationen utan håller sig till Instagram.

Genom kontot, som han startade 2021, har han både fått möjlighet att vara »sommardoktor« i TV4 och starta en podd (som i dagsläget är vilande).

Målet var dock aldrig att göra sig ett namn, utan att sprida kunskap.

– Det började med att jag startade ett konto på uppmaning av min förläggare när jag hade skrivit en barnbok om hur miljöförstöring påverkar vårt ekosystem och folkhälsan.

Boken tog inte riktigt skruv på marknaden – men det gjorde kontot på sociala medier:

– Det var då Instagram introducerade »reels«. Jag började göra några sådana klipp i min roll som läkare och fick mycket respons. Plötsligt var det en hel del cancerpatienter som följde mig och jag började med quiz, som ett sätt att informera. Från början handlade kontot mest om det som både patienter och anhöriga tycker är svårt att prata om. Jag märkte att det fanns en stor nyfikenhet om cancer och ett behov av att »prata« om det, och den livsförändring som diagnosen orsakar utanför mottagningsrummet på sjukhuset. Så småningom började jag också spräcka myter, mest för att det var roligt och informativt.

Vilka myter är vanligast?

– Allt ifrån att deodorant orsakar bröstcancer till att vården undanhåller botemedel mot cancer.

Varför ska läkare finnas på sociala medier?

– Jag har egentligen ingen åsikt om det. I mitt fall känns det som om det bara blev så, och den oväntade responsen gjorde att jag blev kvar. Man når ut till folk på ett helt annat sätt genom sociala medier. Mitt konto har blivit ett forum för att prata om och dela med sig av mycket allvarliga cancerrelaterade frågor på ett lättsamt sätt. Flera följare, som har eller är nära någon som har cancer, har skrivit till mig att mitt konto har gjort deras vardag lite lättare, vilket jag är så sjukt ödmjuk inför. Som om cancer nu har blivit mer »vardagligt«, mindre tabu och svårt att prata om.

Ett klipp har blivit särskilt uppskattat – och viktigt – framhåller Robel Malki.

– Det handlar om hur man undersöker sina bröst. Det spreds väldigt bra, och jag fick flera meddelanden från folk som för första gången undersökt sina bröst. En skrev till mig att hon, efter att ha sett klippet, undersökte brösten och hittade en knöl som visade sig vara cancer. Hon skrev att hon aldrig hade fått för sig att undersöka sig om hon inte hade fått upp klippet i sin »feed«.

I sådana situationer känner Robel Malki att det han sysslar med gör skillnad. Ojämställd vård – att kvinnliga symtom inte tas på lika stort allvar – är också något han gärna uppmärksammar. Det uppskattas också av följarna, enligt honom själv.

– Jag tycker givetvis att sådant är viktigt att uppmärksamma, men det är inte mina åsikter jag delar, utan jag hänvisar alltid till källor, som SKR-rapporter och liknande.

Vad tycker din arbetsgivare om det du gör?

– När jag filmar från jobbet är det alltid på raster, och det är inga problem, säger Robel Malki och fortsätter:

– Från Södersjukhuset får jag bara positiva reaktioner. De tycker att jag sprider viktig information, och ibland lägger de även upp mitt innehåll på sina sociala kanaler.

Robel Malki tycker att det är orättvist att det kastas en skugga över läkare på sociala medier, »som om de skulle vara mer oseriösa än andra läkare«. Han tycker heller inte att inslag av humor är tabu för läkarkåren.

– Jag tycker om att utbilda på ett lättsamt sätt, det kan också som sagt ta bort stigmat kring vissa sjukdomar och »normalisera« saker och ting. Jag vill också visa att vi läkare också har humor och är helt vanliga människor.  

Ser du några risker med att informera om komplicerade saker som cancer?

– Det finns ju alltid en risk för missförstånd och felaktiga tolkningar. När man förenklar saker kan det ju ske en del glidningar, så det är viktigt att ta sitt ansvar.

Hur gör du det?

– Jag ger inte medicinska råd utan delar information om studier kopplade till risken för att få till exempel cancer, om ojämställd vård, om hur man undersöker sig eller talar med sin sjuka anhöriga. Jag har alltid med källan och oftast länken till själva studien.

När det gäller betalda samarbeten har han en bestämd åsikt: han är försiktig.

– Jag gör inga samarbeten och jag tjänar inga pengar på min kanal. Jag har skämtat om att det inte skulle skada med gratis matkassar eller kaffe, men jag står fast vid att det inte är något jag vill göra. Jag lär mig en massa saker genom mitt konto, till exempel om vad cancerpatienter vill och inte vill höra. Jag får energi och glädje av kontot och följarna, säger Robel Malki.

Läs även: 

Tiktok-läkaren Tracy Ghattas: »Vi missar en hel generation om vi läkare inte finns där«

Tiktok-läkaren Mustafa Al-Attar: »Allt fler kollegor följer mig på Tiktok«

Sös om läkare på sociala medier: »Vi värnar om yttrandefriheten«

Läkarförbundets etik- och ansvarsråd: »Viktigt att vara saklig på sociala medier«

Seniora läkare: »Lite orolig för om alla äldre betraktas som mossiga«

Robel Malki

Ålder: 39 år.

Bor: Stockholm.

Gör: Jobbar heltid, »eller nästan mer«, som onkolog på Södersjukhuset och driver sitt Instagramkonto under namnet @ropilm.

Intressen: Matlagning, samhällsfrågor, skriva och föreläsa.

Det bästa med att vara läkare på sociala medier? Att nå brett med det viktiga budskapet att det inte bara är okej utan även viktigt att prata om cancer, och att kontot blir ett slags mötesplats som gör skillnad, ibland stor skillnad, för vissa.

Antal följare: 21 100 på Instagram-kontot @ropilm.