I slutet av förra året upptäckte Arbetsmiljöverket en rad brister, framför allt potentiellt skadlig arbetsbelastning, på en vårdcentral i Mellansverige. Verket ställde då krav på att arbetsgivaren skulle utreda de organisatoriska arbetsförhållandena och identifiera arbetsförhållanden som skapar obalans för personalen mellan krav och resurser.

Vid uppföljningen i våras visade arbetsgivaren bland annat upp resultatet av en enkätundersökning som man genomfört bland de anställda. Den visade att många upplevde att resurserna de hade inte var tillräckliga för de krav som ställdes på dem, och att arbetsbelastningen påverkar de anställda negativt.

Resultatet visade också att en stor del av de anställda upplevde etisk stress på grund av att det saknas tillgängliga läkartider att boka till patienter som söker hjälp på vårdcentralen.

Arbetsgivaren tog också fram en handlingsplan för hur man skulle komma tillrätta med problemen, men Arbetsmiljöverket anser inte att åtgärderna är tillräckliga. Verket kräver nu att regionen ska göra en ny utredning, riskbedömning och en mer konkret handlingsplan. Senast den 31 oktober ska detta vara gjort, annars riskerar regionen 100 000 kronor i vite.