Elin Ljungqvist är nationell screeningsamordnare på Regionala cancercentrum i samverkan (RCC). Foto: Anna Nilsson

RCC samordnar arbetet med kampanjen tillsammans med 1177 och regionerna. Det är kampanjens andra år och tanken är att september ska bli en återkommande »uppmärksamhetsmånad« för screening.

I Sverige finns i dag tre screeningprogram för tidig upptäckt av bröstcancer, tjock- och ändtarmscancer och livmoderhalscancer.

– För tjock- och ändtarmscancer är programmet inte fullt implementerat än, men det ska det vara inom de närmsta två åren. Det pågår även pilotprojekt för att strukturera upp PSA-provtagningen i nästan hela landet. Den data som samlas in från dessa pilotprojekt kan vara underlag till om Socialstyrelsen skulle utreda frågan om ett screeningprogram för prostatacancer igen, berättar Elin Ljungqvist.

Under september månad syns kampanjen i media, sociala medier och på affischer runt om i landet. I år har RCC satsat på ytterligare en funktion för att nå ut till målgrupperna i högre grad.

– Vi har något som kallas vidareförmedlare och det är personer som står med kampanjmaterialet på olika platser i Sverige och pratar direkt med invånarna. De kan prata andra språk än svenska och ska finnas i socioekonomiskt utsatta områden för att informera om hur viktigt det är att delta i screeningprogrammen. Vi ser att människor i socioekonomiskt utsatta områden är en målgrupp som är svårare att nå.

Dessa »vidareförmedlare« finns på utvalda platser i regionerna Stockholm, Skåne, Jönköping, Östergötland och Västmanland. I vidareförmedlarnas uppdrag ingår även att fråga invånare som inte deltar i screeningen vad som skulle kunna få dem att delta och rapportera detta till RCC och regionerna.

– Sedan kan också regionerna ha egna sådana initiativ, då med egen personal som ofta kallas hälsoinformatörer, berättar Elin Ljungqvist.

Förväntas alla regioner i Sverige göra på samma sätt för att förmedla informationen?

– Vi fungerar som en stödjande funktion och det är statliga medel som har finansierat arbetet med materialet som regionerna har fått. Det viktiga är att vi använder samma material. Kampanjen har som syfte att öka kunskapen och motivationen att delta, säger Elin Ljungqvist.

Så stor andel deltog i screeningprogrammen förra året

64 procent för tjock- och ändtarmscancer

72 procent för livmoderhalscancer

78 procent för bröstcancer (siffror från 2022)

Målgruppen för screeningprogrammen

Tjock- och ändtarmscancer: män och kvinnor mellan 60 och 74 år

Livmoderhalscancer: kvinnor mellan 23 och 64 år

Bröstcancer: kvinnor mellan 40 och 74 år

Källa: Regionala cancercentrum i samverkan, RCC