I en ny granskning ska Riksrevisionen undersöka om Inspektionen för vård och omsorg, Ivo, hanterar klagomål från enskilda mot hälso- och sjukvården på ett effektivt sätt. Hittills har myndigheten nämligen fått indikationer på att så inte är fallet.

– Klagomålshanteringen från enskilda står för en stor del, 17 procent, av Ivos totala kostnader. Om man kan effektivisera den kan man frigöra resurser för annan tillsyn, säger Olof Widmark, projektledare på Riksrevisionen.

Förra året var mediantiden för handläggning av klagomålsärenden 552 dagar.

– Handläggningstiderna är väldigt långa, och det är ju en indikation på att handläggningen kanske inte är effektiv. Det är förstås problematiskt att de enskilda som lämnat in klagomål behöver vänta så länge på Ivos utredning, säger Olof Widmark.

I juli kritiserades Ivo av Justitieombudsmannen, JO, för att ha tagit onödigt lång tid på sig att handlägga klagomål från patienter. I ett av de fall som JO hade granskat, låg handläggningstiden på två år och fyra månader, och i ett annat fall vidtog Ivo i princip inga åtgärder alls under två års tid, förutom ett par tjänsteanteckningar efter telefonsamtal med anmälaren.

Läs också:
JO kritiserar Ivo för saktfärdig och passiv handläggning: »Oacceptabelt«