Denna webbplats vänder sig till läkare

HELA DENNA SIDA ÄR EN ANNONS FRÅN PRAKTIKERTJÄNST

Flexibelt team skapar framgång för Praktikertjänstmottagning

”Hos oss har man inte bara en rättighet att berätta vad man vet, det är en skyldighet”, säger Hillevi Pendleton, verksamhetschef på Ellenbogens öron-, näs- och halsmottagningen i Malmö.

Ett litet, självorganiserat team är nyckeln till framgång på Ellenbogen öron-, näs- och halsmottagning i Malmö, som ingår i Praktikertjänst. ”Alla har sina roller, men vissa arbetsuppgifter kan vem som helst göra”, menar verksamhetschefen Hillevi Pendleton.

”Men inte ska väl en läkare städa? Jo, om det ger ett bättre flöde.” Hillevi Pendleton har en tydlig strategi för öron-, näs- och halsmottagningen. Hon är verksamhetschef, men också producerande chef med 60–70 patienter i veckan. Mottagningen är liten, men inryms alltså i Sveriges största läkarhus. Att mottagningen är just liten är också en viktig förutsättning. Med en mindre personalstyrka blir man mer flexibel, menar hon.

– Ta bara receptionen. I stället för att ha någon som enbart sitter där så roterar vi. Den som har mest tid bemannar receptionen och vi kommer tillsammans överens om schemat. Det här gör att vi utnyttjar möjligheten att jobba med flera arbetsuppgifter samtidigt, utan att tulla på arbetsmiljön, berättar Hillevi Pendleton.

All kompetens tas tillvara
Att alla anställda har inflytande över sin egen tid och har full insyn i verksamheten är en viktig del av arbetssättet. Samtidigt tar Hillevi Pendleton emot sina patienter själv och när hon behöver hjälp, då ser hon till att hämta en kollega. I stället för att hon alltid ska ha någon bredvid sig. Därför händer det också att hon själv städar efter patientbesöket.

– Då är det mycket bättre att jag får hjälp med administrationen.

Hillevi Pendleton betonar att hon fortfarande är ansvarig för allt i det självorganiserade teamet, men att det inte betyder att hon också är bäst på allt. Medarbetarna kan ha kompetens som hon själv saknar och med det här arbetssättet tas all kompetens tillvara.

– Här har man inte bara en rättighet att berätta vad man vet, det är en skyldighet, säger hon.

Många bäckar små
Korta beslutsvägar och full transparens mot medarbetare när det kommer till exempelvis ekonomiska förutsättningar, ”varför det ser ut som det gör”. Det skapar en förståelse bland medarbetarna, som är nödvändig för att kunna utveckla verksamheten. På det här sättet kan Hillevi Pendleton och hennes team skala bort det som inte skapar mervärde för patienterna.

– Så här skulle man kunna arbeta i offentlig sektor också, men det gör man inte. När jag började här så pratade jag med min tidigare chef. Jag sa att ”ni är 60 läkare på öronkliniken i Lund, vad får det för effekt om varje läkare tar emot ytterligare en patient om dagen?”. Hen genomförde det och ökade produktionen med 15 procent. Många bäckar små…, förklarar Hillevi Pendleton.

Just Många bäckar små-mentaliteten går igen på flera håll, exempelvis förbrukningsartiklarna som köps in.

– Vårt avtal reglerar att vissa saker måste köpas via regionen, men annars försöker vi leta efter andra leverantörer. Vi tittar helt enkelt efter billigaste produkt, men med motsvarande kvalitet. Det blir mycket till slut.

Alltid nära patienten
Inramningen, Praktikertjänst-paraplyet och det faktum att man verkar inom den privata sektorn gör Hillevi Pendletons filosofi möjlig. Att alltid verka nära patienten, som Praktikertjänsts värdegrund säger, är a och o. Och det kan Hillevi Pendleton och hennes kollegor göra tack vare att HR, ledningssystem med mera finns i paraplyet.

– Det ger oss ramfunktionerna så vi slipper ha dom på respektive mottagning.

Inget sopas under mattan, säger Hillevi Pendleton, och det skapar förutsättningar för att utvecklas.

Text: David Stark

Läs mer om Praktikertjänst på praktikertjanst.se/karriar

FAKTA OM PRAKTIKERTJÄNST:
+ Praktikertjänst är Sveriges största vårdkooperativ med 730 mottagningar runt om i landet, inklusive 96 vårdcentraler och ett femtiotal verksamheter inom specialistvård. + Kärnan i den kooperativa modellen är att de som utför vården också äger företaget och leder arbetet i vardagen. Det skapar engagemang, delaktighet och fokus på kvalitet, kontinuitet och utveckling. + Modellen är grunden till att Praktikertjänst varje år rankas högst när det gäller både nöjda medarbetare och nöjda patienter.

HELA DENNA SIDA ÄR EN ANNONS FRÅN PRAKTIKERTJÄNST