Förra året påbörjades 154 000 cancerutredningar, men bara 40 procent av patienterna fick sina diagnoser inom de förväntade tidsramarna, konstaterar RCC i ett pressmeddelande som redogör för en genomlysning som bland annat identifierade åtgärder för att förbättra datainsamling, samordning mellan regioner. Juridiska och tekniska lösningar behövs också för att effektivisera diagnostiken och korta väntetiderna. AI och andra nya digitala verktyg kan också förbättra bilden.

– Det är tydligt att patologin är central för cancervården, även utanför SVF:erna, och trycket på patologiverksamheterna ökar ständigt. Vi saknar exakta data för hur stor andel av remisserna till patologin som är en del av de standardiserade vårdförloppen, men våra intervjupersoner uppskattar andelen till ungefär en fjärdedel, säger Fredrik Enlund, chef vid Diagnostiskt centrum i Kalmar och ordförande i RCC:s styrgrupp för  genomlysningen av patologin, i pressmeddelandet.

Han säger att patologin kan vara en flaskhals inom cancervården och att nationella riktlinjer för hur patologiremisser prioriteras skulle kunna effektivisera cancervården

Patologigenomlysningen visar att kompetensbrist inom fältet ökar, men att automatisering, AI, ett bättre samarbete mellan regioner samt uppgiftsväxling skulle kunna minska trycket på den personal som finns.

– Vi behöver effektivisera arbetet mellan och över regionerna, säger Srinivas Uppugunduri, styrgruppsmedlem för genomlysningen och verksamhetschef för RCC Sydöst, i pressmeddelandet.

– En nationell juridisk tolkning av reglerna kring digital delning behöver klargöras, och tekniska lösningar införas för att möjliggöra konsultation över regiongränserna. Nationella och gemensamma tekniska lösningar skulle kunna underlätta informationsöverföring mellan regionerna. Vi behöver använda resurserna smart och göra alla flöden, både inom och mellan regionerna, smidiga, säger han.

Regionerna har även fått inkomma med ansökningar om medel för att förbättra sin verksamhet inom patologi samt bild- och funktionsmedicin för att på så sätt få ned ledtiderna, vilket enligt RCC har resulterat i 107 pågående projekt.

– Att RCC på detta sätt ser till att låta regionerna själva få definiera och arbeta med sina egna processer, med sina utmaningar och möjligheter, samtidigt som vi tar ansvaret för att göra en heltäckande analys av situationen i hela landet ser vi som ett bra samarbete för att tillsammans förbättra cancervården. Vi kan även konstatera att resultaten och förslagen som RCC lyfter i våra genomlysningar stämmer väl överens med vad regionerna själva valt att fokusera på. Vi tror att nyckeln till framgångsrika lösningar ligger just i ett nära samarbete mellan nationella och regionala aktörer. RCC stöttar upp nationellt eller mellan regioner, både med kunskap och lösningar medan regionerna å sin sida har förmågan att hitta lokala eller regionala lösningar där förutsättningarna kan vara vitt skilda, säger Srinivas Uppugunduri.