Inom privat sektor kan arbetsgivare genomföra drogtester bland sina anställda, både slumpmässigt och på förekommen anledning, men i offentlig sektor är det förbjudet enligt grundlagen. SKR, Sveriges Kommuner och regioner, och Arbetsgivarverket ifrågasätter nu skillnaden i regelverket, eftersom »behovet av en säker verksamhet är lika stort i offentlig sektor«. I en hemställan till regeringen, där de önskar en lagändring, skriver de att en ökad tillgång till olika droger i samhället innebär en ökad risk för olyckor i arbetsmiljön. Dessutom ökar risken för att oseriösa aktörer utnyttjar drogmissbruk hos en anställd på olika sätt. En möjlighet att drogtesta även offentliganställd personal vore ett sätt att motverka den utvecklingen, skriver de till regeringen.
Men både Läkarförbundet och Vårdförbundet ifrågasätter behovet av en lagändring, skriver Dagens Medicin. Marina Tuutma, Läkarförbundets andre vice ordförande, förstår inte varför SKR bytt fot i frågan, när man så sent som 2017 inte såg något behov av drogtester.
– Varför tycker de att det är viktigt nu? I min region har det inte varit någon plötslig ökning. Om arbetsgivaren har misstanke om droganvändning finns det alltid möjlighet att koppla in företagshälsovården, säger hon till Dagens Medicin.
Hon tycker att det vore bättre att rikta in sig på riskgrupper, men medger samtidigt att det är en annan sak ifall SKR har fakta bakom sitt ställningstagande eller om nya omständigheter har tillkommit.
Som svar på den frågan säger Thomas Björck, arbetsrättschef på SKR, till Dagens Medicin att man får in allt fler frågor från arbetsgivarna rörande droger.
– Det har blivit ett större problem på arbetsplatserna och även i den privata sektorn ser man att det ökat över tid, säger han.