GLP-1-analoger, som Ozempic, sänker blodsockernivåerna och används främst för att behandla typ 2-diabetes, men eftersom läkemedlen också leder till minskad aptit har de blivit så hett eftertraktade i viktminskningssyfte att det nu råder brist i hela världen. Läkemedelsverket har flera gånger vädjat om att läkare bara ska skriva ut Ozempic på godkänd indikation. Så sent som i september visade dock SVT:s Uppdrag granskning att sex av nio nätkliniker ändå skrev ut Ozempic för viktnedgång till programmets reporter. En av klinikerna som nämndes var Yazen, som skrev ut Ozempic utan vare sig fysisk undersökning eller videosamtal. Nu är kliniken i blåsväder på nytt.

Av ett beslut från Läkemedelsverket framgår att Yazen omedelbart förbjuds att marknadsföra receptbelagda läkemedel, som kan användas för viktminskning, till allmänheten, med annonser som hänvisar till just GLP-1-analoger. Följs inte förbudet hotar Läkemedelsverket med ett vite på 750 000 kronor varje gång förbudet överträds.

Redan förra året informerade myndigheten Yazen om att det enligt lag är förbjudet att göra reklam för receptbelagda läkemedel till allmänheten. Ändå har sådana annonser fortsatt att visas. Bolaget har i sina yttranden framhållit sin skyldighet att som vårdgivare säkerställa att patienter får tillräcklig information om sin vård. Men Läkemedelsverket menar att det resonemanget inte håller, eftersom reklamen visats för en bred mottagarkrets, och inte bara för patienter som sökt eller planerar att söka vård.

Christina Waller Sterner, marknadschef på Yazen, skriver i en kommentar att man anser att Läkemedelsverket gör en felaktig bedömning och att bolaget planerar att överklaga till förvaltningsrätten. Precis som bolaget betonat i sina yttranden trycker hon på att det ibland kan vara svårt att dra en gräns mellan vad som är marknadsföring respektive information eller folkbildning.

»En väldigt viktig aspekt här är att vi som vårdgivare, enligt patientlagen, har skyldighet att  informera om våra tjänster för att patienten ska förstå vilken vård och behandling som erbjuds. Syftet är att upplysa om tillgängliga vårdalternativ för att de ska kunna ta informerade beslut. Vi har inget intresse av att marknadsföra specifika läkemedel«, skriver Christina Waller Sterner.

Läs också:
Läkemedelsverket breddar kampanj kring Ozempic – varnar för nätköp
Reporter lyckades få ut Ozempic för viktnedgång på sex av nio nätkliniker
Debatt: Förskriv GLP-1-receptoragonister endast på godkänd indikation
App-läkare skriver ut läkemedel för viktnedgång – trots normalvikt