Distriktsläkaren Jan Gräsberg kom till en vårdcentral med lågt förtroende bland befolkningen. Nu pågår förändringsresan på Praktikertjänst Vårdcentralen i Fagersta och arbetet har redan gett resultat.
Jan Gräsbergs officiella titel är medicinskt ledningsansvarig, men han vill hellre kalla sig distriktsläkare. Till vårdcentralen i Fagersta kom han i februari 2023, samtidigt som verksamhetschefen Eva Brunström, och tillsammans är de nu ute på en spännande resa. Han berättar att vårdcentralen, med 11 000 listade patienter, tidigare hade lite kantat rykte i regionen och saknade befolkningens förtroende, men med Praktikertjänst i ryggen kan de nu öka både tillgänglighet och kontinuitet.
– Vi har satt en helt ny läkargrupp och en ny sjuksköterskegrupp och nu håller vi på att sätta en helt ny kultur, berättar han.
Grunden i arbetet med organisationen är tron på en tydlig läkarprofil. Det är något som Jan Gräsberg tycker har försvunnit lite med ”bolagsläkarna”.
– En tydlig läkarprofil samt grupparbete är väldigt viktigt. Läkare ska ha understöd av sjuksköterskor och tvärtom. Det här är inte en plats där man stänger in sig på kontoret utan vi jobbar tillsammans, säger han.
Söker en utbildningsprofil
Filosofin och strategin ställer förstås krav på den personal man söker till vårdcentralen och här har det hänt mycket sedan den nya ledningen tillträdde.
– Från januari är vi sex fasta specialistläkare, från att bara varit en fast legitimerad läkare. Det är rejäl resa. Vi har också två anställda ST-läkare och i februari får vi tillbaka AT-läkare.
Lägg därtill fyra läkarstudenter, Jan Gräsberg söker nämligen en tydlig utbildningsprofil för vårdcentralen, vilket han tycker är vitaliserande för verksamheten, men också en framtida rekryteringsbas.
– Jag vill ha en heterogen läkargrupp. Med olika profiler skapas olika perspektiv och kreativitet. Förutsatt att det finns ett tydligt ramverk och ett tillåtande klimat.
Alla känner en delaktighet
Jan Gräsberg vet vad han vill och räds inte att möta utmaningarna från flera håll. Organisationen och själva personalen är en mycket viktig faktor. ”Vi söker bra personer med engagemang”, säger han och fyller i:
– Engagemang och trygghet är två viktiga faktorer för att föra en grupp framåt. Får man till det så ger det också utslag på patienternas upplevelse av sjukvården.
Bra bemötande, rätt medicinsk kompetens och en tillgänglighet för patienterna skapar tryggheten. Och allt börjar med personalen. Jan Gräsberg har också fått kvitton på att de nu är på rätt väg.
– I de mätningar som Praktikertjänst gör så ser vi att vi har en arbetsgrupp med ett tydligt uppdrag och att alla känner en delaktighet. Vi börjar uppleva en trygghet i vår personalgrupp, berättar han och fortsätter:
– Yrkesstolthet och upplevelsen av att göra skillnad är viktigt, inte bara för patienten utan även för en god arbetsmiljö.
Betydelsen av Praktikertjänst
De väldigt tydligt utstakade målen och stödet från Praktikertjänst är viktiga faktorer för att förändringsresan – eller ska vi kalla det förvandlingsresan – på vårdcentralen i Fagersta ska landa rätt.
– Jag har aldrig någon gång känt mig ifrågasatt. Jag är trygg med att Praktikertjänst lever efter sin vision, att bedriva bra sjukvård. Och med de resurser och den långsiktighet som finns med Praktikertjänst i ryggen skapas trygghet och långsiktighet för mig. Jag upplever att det finns en tydlig linje, säger Jan Gräsberg och fortsätter:
– Det handlar om kontinuitet. Det här är ett lagarbete. Vi har alla olika roller, men vi måste känna att vi strävar efter samma gemensamma mål.
Text: David Stark