Karin Mossberg

Hur kom det sig att ni gjorde studien? 

– Som dåvarande ansvarig för kritiskt vetenskapligt förhållningssätt på läkar­programmet i Göteborg upplevde jag att undervisningen var knapphändig avseende klinisk tillämpning av vetenskap, vilket är grunden för att arbeta evidensbaserat som klinisk läkare. Jag kontaktade då HTA-centrum, och vi kom fram till att vi först behövde göra en nulägesbeskrivning. 

Något i resultatet som förvånade er? 

– Framför allt att undervisning i HTA var starkt förknippad med att läkarstudenter på sista terminen tyckte att läkarprogrammet hade gett dem tillräckliga färdigheter i att basera patientarbete på vetenskap. Dessutom att det var få studenter som hade fått träna på de delar som ingår i en systematisk översikt – grunden för de riktlinjer som läkare använder.

Vad vill ni sprida till lärosätena? 

– Förutom värdet av undervisning om HTA identifierade vi också poänggivande »hands on«-moment i tillämpad evidensbaserad medicin under de kliniska terminerna som något som fler lärosäten skulle kunna överväga.

Hur valde du din specialitet? 

– Under vårdscentralsplaceringen under AT-tjänstgöringen kände jag att jag hade hittat hem och har aldrig ångrat mig efter det. 

Det bästa med att vara allmänläkare? 

– Att tillsammans med patienten göra en utredning och bedömning som alltid blir individuell; jag behöver alltid tänka utanför boxen. Bakom varje patient finns en historia som också har betydelse för handläggningen. Det är ett privilegium att få följa patienterna i långvariga vårdrelationer och att få vara vid deras sida genom svåra förlopp, och förstås också att vara omgiven av härliga och inspirerande kollegor.

Läs även:
Läkarstudenters beredskap för vetenskapligt baserat arbete