Möjligheterna att jämföra vårdcentraler utifrån utbud och kvalitet är i dag begränsade. Därför fick Myndigheten för vård- och omsorgsanalys i uppdrag av regeringen att ta fram förslag på en tjänst som kan hjälpa människor att välja vårdcentral.
I arbetsprocessen har myndigheten bland annat utgått från svaren i en befolkningsenkät i vilken det framgår att nästan 40 procent av befolkningen tycker att det är svårt att förstå hur man kan jämföra vårdcentraler.
– Det finns ett tydligt värde av en transparent och jämförande information om vårdcentralers utbud och kvalitet som riktas till befolkningen. Det räcker inte heller att bara tillhandahålla tjänsten – det är också viktigt att se till att befolkningen känner till att den finns och att sådan information inte förstärker ojämlikheter som redan finns i dag, säger Jean-Luc af Geijerstam, generaldirektör på Myndigheten för vård- och omsorgsanalys, i ett pressmeddelande.
Det som föreslås ingå i en digital jämförelsetjänst, enligt myndigheten, är följande:
Tjänsten behöver innehålla kvalitetsmått som är viktiga för befolkningen; tillförlitlighet är en av dem. Tjänsten bör också »ge en bred och balanserad bild av kvaliteten«. I en första version bör följande indikatorer finnas: bemötande, kontinuitet och samordning samt väntetider. Faktorer som ålder, kön, vårdbehov och socioekonomiska förutsättningar ska också beaktas i jämförelsetjänsten. Därtill behöver tjänsten innehålla information om vad vårdcentralen har för utbud och hur man kommer i kontakt med den. En aspekt som begränsar utformningen av en jämförelsetjänst är tillgång till data inom primärvården, varför myndighetens »förslag ska ses som en första version som behöver följas upp och vidareutvecklas«.
Myndigheten för vård- och omsorgsanalys bedömer att Socialstyrelsen ska få ansvaret att vidareutveckla innehållet i jämförelsetjänsten samt att E-hälsomyndigheten bör få i uppdrag att tillhandahålla tjänsten. Myndigheten för vård- och omsorgsanalys gör också bedömningen att tjänsten regelbundet ska utvärderas av en oberoende part – förslagsvis den egna myndigheten.
Magnus Isacson, ordförande i Svensk förening för allmänmedicin (Sfam), tycker att en jämförelsetjänst i sig är en bra sak, men han är skeptisk till dess utformning.
– Om man har enstaka mått som man fokuserar extra mycket på kan det leda till undanträngningseffekter av annan viktig vård, som är mycket svårare att mäta, säger han till Dagens Medicin.
Utöver denna nationella tjänst pågår just nu ett arbete i Region Stockholm med att utveckla en jämförelsetjänst för vårdcentraler.
– Som patient ska man kunna se vilka vårdcentraler som finns och information om exempelvis väntetider till en läkarbedömning. Det ska också vara möjligt för vårdgivare att skriva en egen text om något som man brinner lite extra för på sin vårdcentral; man kanske talar flera språk, har extra fokus på obesitas, kol, diabetes och så vidare, sa primärvårdsrådet Christine Lorne (C) till Dagens Medicin tidigare i höstas.