Efter att regionen låtit pausa och utreda 1177 Direkt, har hälso- och sjukvårdsnämnden tagit ett inriktningsbeslut att aktivera tjänsten igen, som Dagens Medicin också rapporterat. Nu ska man titta på hur det här rent konkret ska gå till, och förankra det i verksamheten, säger nämndens ordförande Fredrik Sjöstrand (M) till Läkartidningen.
– Hur exakt vi lägger upp det, är upp till projektgruppen och framför allt ska det förankras i varsamheten. Det var en av sakerna som gick fel innan vi pausade – att vi inte hade förankrat hela vägen ut hur det skulle gå till.
1177 Direkt kan sägas vara en samling lösningar för digital vård, såsom triagering, chatt och bokning. Flera regioner har infört det, men i början av sommaren förra året stängde Region Östergötland möjligheten för invånarna att söka vård digitalt genom 1177 Direkt, ett drygt år efter att tjänsten lanserats. Då hade regionen anmält 1177:s chattbot till Läkemedelsverket för vad man ansåg vara flera felbedömningar.
Men sättet som man bemannat systemet på, skapade också mycket arbete för vissa vårdcentraler, då varje vårdcentral skulle ta hand om sina egna patienter. Så även om en vårdcentral hade få digitala ärenden, var de tvungna att avsätta personal till funktionen. »Man upplevde ett merarbete som inte gav tillräckligt bra utfall, sa Reidar Källström, överläkare och verksamhetschef för informationsdriven utveckling i Region Östergötland, till Läkartidningen då.
Hur tjänsten kommer bemannas och när den ska vara i gång igen, är tidigt att säga, påpekar Fredrik Sjöstrand. Men hans stalltips är att man i någon utsträckning kommer att ha central bemanning, och förhoppningen är att tjänsten öppnas någonstans vid årsskiftet.
– Vi stakar ut i stora drag hur vi vill återstarta 1177 Direkt. Men där kommer det tillsättas en genomförandegrupp som jobbar med hur det här konkret ska gå till, säger han.
Läs även:
Ris och ros i utvärdering – 1177 Direkt fortsatt pausad i Östergötland
Debatten om 1177:s chattbot och automatisk triagering intensifieras
Region anmäler 1177:s triagechattbot
Många avvikelser för 1177:s nya chattbot
Läkemedelsverket startar tillsyn av 1177:s chattbot efter avvikelser