Nyligen anmälde Region Gävleborg en rad allvarliga tillbud i journalsystemet Cosmic, som infördes i regionen i januari, till Läkemedelsverket. Nu gör Praktikertjänst, som driver flera hälsocentraler i Gävleborg, likadant.
– Vi gör det här för att vi upplever att det är svårt att upprätthålla patientsäkerheten på samma sätt som tidigare. Vi har gjort avvikelserapporter sedan januari och februari, men det har inte hänt något. Vi kan inte gå och vänta hur länge som helst, det är ytterst vi som är ansvariga för patientsäkerheten, säger Helen Björk, verksamhetschef för Praktikertjänsts Hälsocentralen City i Gävle, till Läkartidningen.
Hon säger att anmälan bygger på en riskbedömning, där merparten av de privata hälsocentralerna i regionen har deltagit. Sammanlagt listas 14 punkter där man menar att brister i Cosmic hade kunnat orsaka allvarligt försämrad hälsa hos patienterna. Exempel på saker man tar upp är att systemet saknar överblick, att det vid en avbokning inte längre är möjligt att se vad det avbokade besöket gällde och att systemet efter en signering automatiskt går vidare till nästa patient.
Ett annat problem dyker upp vid vidimering av provsvar, säger Helen Björk.
– Det blir inte automatiskt registrerat på dagens datum, utan du måste manuellt gå och välja dagens datum. Gör du inte det kan anteckningen hamna 1–2 månader tillbaka i tiden. Det är allvarligt.
Hälsocentralerna menar också att remissflödet fungerar dåligt.
»Remiss avslås på en mycket suicidal patient med meddelande om att de lägger upp en krisplan för patienten. Remissflödet skall bara kunna göras på ett sätt«, skriver man i anmälan.
Andra punkter är mer övergripande och handlar om att Cosmic i sig är långsamt och »klickigt«, vilket i sin tur gjort att tillgången till vård för patienterna blivit sämre, enligt anmälan.
»Både tillgänglighet i telefonrådgivning, fysiska besök och årsbesök har minskat på grund av att Cosmic tar mer administrativ tid då det inte är anpassat för primärvård. Vi håller på att tappa kontrollen på våra kroniker då vi måste prioritera andra patienter. Vi vet inte vilka patienter vi missar som inte kommer fram i telefonen. Risk finns att de söker akuten i stället.«
Helen Björk säger att arbetsmiljön för medarbetarna påverkas negativt av situationen.
– Det blir en stor etisk stress för alla som jobbar i systemet. Man undrar hela tiden om det man gör kommer att bli rätt. Det spiller över på arbetsmiljön.
Tomas Block, »chief medical officer« på Cambio, som levererar Cosmic, bekräftar att man fått information om anmälan från Läkemedelsverket.
»Utifrån vår preliminära bedömning av den information vi har fått ta del av så rör sig detta om sedan tidigare kända problem relaterade till kundanpassningar och lokala rutiner. Vi arbetar intensivt med att utreda och hantera detta tillsammans med region Gävleborg«, skriver han i ett mejl till Läkartidningen.
De privata vårdcentralerna i Region Gävleborg har även tidigare larmat om problem, både före och efter införandet.
Här hittar du hela Läkartidningens bevakning kring Cosmic