Sedan mitten av 1900-talet har fasta före operation varit praxis inom svensk sjukvård.
Vid mag–tarmcentrum är nutritionsdirektiv en hörnsten vid alla operationer. För att i största möjliga mån förhindra att patienten hamnar i ett katabolt tillstånd och undvika insulinresistens ordineras en så kallad preop-dryck bestående av kolhydrater (polysackarider) två timmar före operation för att optimera ämnesomsättningen inför ingreppet. Klara drycker får också intas fram till två timmar före operation.
– Detta har vid operationen lämnat ventrikeln, säger Ljungqvist.
Efter operationen erbjuds patienten mat, men att äta är frivilligt. Det enda som är obligatoriskt är två näringsdrycker, som till skillnad från preopdrycken innehåller protein och fett utöver kolhydrater.
Ersta sjukhus är litet och beläget högst upp på Södermalm i Stockholm med en vidsträckt utsikt över Stockholms stad. Mag–tarmcentrum är en specialistklinik med medicinsk och kirurgisk mag- och tarmsjukvård med egen intensivvårdsavdelning. Verksamheten är omfattande då man utför cirka 4000 operationer per år. Bland annat opereras tumörer i mag–tarmkanalen, obesitas och patienter med gastro–esofageala refluxproblem. På mag–tarmcentrum sätts nutritionsbehandling och patientens egen mobilisering efter ingreppet i fokus. Detta ingår som delar i ERAS-programmet (se artikeln på sid 1708), ett nordeuropeiskt samarbete för förbättrad kirurgisk behandling, som mag–tarmcentrum ingår i sedan 2002.
– Vi märkte en förändring direkt när vi började med det här. Patienterna fick två dagars snabbare återhämtning. De får i sig omkring 1200 kalorier från vanlig mat dagen efter operation, vilket är mycket bättre än förut, berättar Olle Ljungqvist.
Men när man för in ett nytt system i sjukvården går det inte alltid som man tänkt sig. Till en början gick inte patientinformationen fram.
– Vi upptäckte att vi gav informationen för tidigt, berättar Olle Ljungqvist.
Först gavs patientinformationen i samband med beskedet om operation, men uppenbarligen är chocken för stor vid ett besked om cancer för att patienten ska ta till sig informationen. I dag informeras patienterna av en sjuksköterska vid ett återbesök på avdelningen och får då ha en anhörig med sig. I samband med detta besök blir patienten introducerad i sin roll och får veta vad som förväntas av denne. Detta kallas på avdelningen för patientundervisning. Till exempel ska patienten vara uppe ur sängen i minst två timmar samma dygn som operationen ägt rum. Vid inskrivning på sjukhus ges ofta signalen att vederbörande ska ligga ned.
– Här får du din säng. Vad är budskapet i det? På vissa ställen sätter man dit en tv också.
Med nutritionsbehandling i åtanke satsas det på aptit. Denna dag serveras tunnbröd med färskost och vitlök till förrätt och falukorv med stuvade morötter och kokt potatis till lunch. Ute i köket kokas potatis medan köttet och stuvningen värms. Sjuksköterskan Erika Frändén visar matsalen där ett litet kylskåp står med flera hyllor fullproppade med näringsdrycker i färgglada tetraförpackningar.
– De smakar lite konstgjort, säger hon om dryckerna som finns i smaker som choklad, vanilj och olika fruktsmaker.
– De står här så att patienterna kan komma och ta när de vill ha, förklarar hon.
All mat som serveras på avdelningen har tillagats på Arlanda, med undantag för potatis som kokas på plats. Sjukhuset har slutit ett avtal med det företag som tillagar maten som serveras på flygplan och framtagit ett eget koncept. Detta har gjorts tillsammans med dietister och ett par kända kockar för att göra måltiderna smakrika och samtidigt näringsriktiga. För att kunna följa upp patienternas näringsintag serveras varje måltid på bricka. Till sin hjälp för att följa näringsintaget för Erika Frändén nutritionsjournal över vad patienterna äter. Nutritionsjournalen kommer sedan att följa med patientjournalen mellan de olika avdelningarna.
På Ersta sjukhus serveras inte maten på sängen, utan patienterna får gå till matsalen. Men vill patienterna verkligen gå omkring nyopererade? Svaret heter smärtlindring, säger Olle Ljungqvist. Och information. Patienterna är välmotiverade och vet vad de ska göra för att bli friska så snart som möjligt.
– Patienten är den viktigaste spelaren i det här systemet.