Madeleine Liljegren. Foto: Sylf

Varför har du appen?

– För mig som är läkare och kan hjärt–lungräddning är det självklart att hjälpa till om jag kan göra det. Det är ju bara en slump om man är där ett hjärtstopp inträffar, men om jag genom digital teknik kan få reda på att det finns ett hjärtstopp i närheten som jag inte själv ser så är det fantastiskt. Jag hade ju aldrig sett det här hjärtstoppet om jag inte fått sms:et.

Vad säger dina kolleger om det här?

– Jag har bara fått uppmuntran och positiva tillrop. Många säger att de inte kände till appen, men att de nu har laddat ner den. Jag delade inlägget från början för att sprida information om appen, eftersom jag verkar inom vården och har ett stort kontaktnät där. Men jag hade inte en aning om att det skulle få en så stor spridning.

– Många säger också att det var modigt gjort, men då säger jag att de skulle ha gjort samma sak. Fast det är så klart en annan sak när det är händer på fritiden, det sätts på sin spets.

Ser du något problem med att alltid vara tillgänglig på det här sättet?

– Jag har tänkt en del på det och vissa av mina kolleger har diskuterat det den här veckan. Samtidigt tänker jag att om det var jag eller mina anhöriga eller vänner så skulle jag ha blivit jätteglad om det fanns någon som kunde och snabbt vara på plats för att hjälpa till. Visst, jag säger själv att jag jobbar som läkare och inte att jag är läkare, men det är samtidigt självklart att man rycker in när något sånt här händer. Det här var bara en slump och jag är jätteglad att jag var först på plats och kunde göra någonting.

– Det är också så att appen frågar om man är tillgänglig, och är man verkligen inte det kan så får man alltid trycka nej på den frågan. Även om det skulle kännas väldigt jobbigt förstås.