Artikeln beskriver en patientskada där efterföljande öppen kommunikation mellan patient och läkare bidrog till att utveckla ett strukturerat kollegialt stöd för vårdgivare på ett sjukhus i Boston.
Några år efter skadan startade patienten en organisation, MITTS (Medical Induced Trauma Support Service), vars syfte var att stödja läkande och återupprätta hopp för alla som berördes av fel och misstag i vården. De initiala ansträngningarna att engagera sjukhus möttes av stort motstånd. Författaren, läkaren, fick två år senare efter medial uppmärksamhet uppdrag att upprätta stödjande service för vårdpersonal som varit delaktiga i en patientskada.
Man fokuserade på utbildning enligt en metod som använts framgångsrikt inom bla polisväsende och räddningsverk. Kravet på deltagarna är att de måste vara respekterade för sin kliniska skicklighet och ha förmåga att lyssna utan att döma. Organisationen ska vara frivillig, konfidentiell och omedelbart tillgänglig. I dag möts de flesta av tystnad då en patientskada inträffar. Författaren menar att etablerandet av kollegialt stöd bidrar till att öka öppenheten i samband med patientskador och att man vågar tala om sina misstag. Stödet utnyttjas numera allt mer även vid andra personliga kriser än patientskador.
Ett strukturerat kollegialt stöd är ett steg i rätt riktning. Men inte förrän vår lagstiftning ändras till att fokusera på system i stället för individer, kan vi förvänta oss ökad öppenhet i samband med patientskador. Först då kan vi få ett systematiskt lärande i samband med fel och misstag i vården.
Publicerad:
Läkartidningen 46/2008
Lakartidningen.se