Karin Bäck, AT-läkare vid Timrå vårdcentral
– Spontant skulle jag säga att AT ska vara kvar. Jag är snart klar med min AT och det har varit otroligt lärorikt. Om det var en del i utbildningen är jag osäker på om man skulle få samma kvalitet. Man skulle bli mer av en superkandidat i stället för att som i dag ha en riktig funktion. Jag märker också att kollegor utomlands tycker att det är något unikt och väldigt bra med ett steg mellan läkarstudent och legitimerad läkare.



Mattias Lundqvist, AT-läkare vid Halmstads sjukhus
– Jag tycker att AT ska vara kvar. Det är en viktig kontrollfunktion inte minst för patientsäkerheten. Det är ett stort steg från att vara student till att vara legitimerad läkare med ansvar och klinisk överblick. Det är jätteviktigt att man har möjlighet till handledning när man introduceras i professionen och att man gradvis får mer ansvar.



Johanna Pallin, läser termin 10 i Uppsala (tidigare ordf i MSF)
– Jag tror att det skulle vara svårt att få plats med allt på sex år. Redan i dag är utbildningen väldigt intensiv. Jag tror inte heller att jag skulle vara redo efter sex år att bestämma vad jag vill specialisera mig inom. Genom AT har man en möjlighet att gå igenom alla specialiteter för att se vad man passar för och vad man är duktig på.



Aindreas O’Neill, läser termin 7 i Uppsala
– Jag tycker att det är en spännande tanke att integrera AT i grundutbildningen. Jag tror att det skulle kunna effektivisera utbildningen. I dag finns en attityd att om man missar något under den kliniska placeringen kan man ta igen det under AT.