Att oerfarna kirurger tränar basal laparoskopisk teknik i operationssal på patienter är inte bara ineffektivt utan också farligt för patienterna. En aktuell och väldesignad studie beskriver hur man med hjälp av s k virtual reality-simulatorer på ett strukturerat sätt kan förbereda en blivande kirurg för laparoskopisk kolecystektomi i säker miljö och träna sig igenom den farliga, tidiga delen av inlärningskurvan – utan risk för patienten.

57 kirurger undersöktes, 16 erfarna, 30 oerfarna och 11 intermediärt erfarna, avseende laparoskopisk kirurgi. Basala färdigheter som öga–hand–fotkoordination, vävnadsdissektion, insättning av clips, delning av vävnad etc tränades i en laproskopisimulator. Därefter övergick man till träning av hela proceduren laparoskopisk kolecystektomi.
För de flesta basala övningar och för helprocedurövningen kunde man påvisa begreppsvaliditet, dvs erfarna kirurger fick initialt klart bättre bedömningsnivå än noviser. Efter träning blev novisernas färdighet i nivå med den för erfarna kirurger. I studien demonstreras en process där kolecystektomi stegvis tränas i simulator. Varje steg valideras, vilket skapar ett komplett program för procedurträning utan risk för patienten.

Mäster–lärling-modellen för kirurgisk träning är inte död, men den behöver moderniseras. Att man i virtual reality-simulatorer kan träna tekniska färdigheter som förbättrar prestationen i operationssalen har visats i ett flertal studier.
Utvecklingen inom simulatorindustrin har nu kommit till en nivå där hela procedurer, t ex kolecystektomi, kan tränas. Detta medför att man nu även kan träna taktik och beslutsfattande under hela procedurer. Dessa simulatorer ger en objektiv analys av färdighetsnivån hos användaren och av kvaliteten på utförandet. På så sätt kan man enkelt skapa certifieringsmodeller, där minsta acceptabla prestationsnivå används för godkännande.

Att som blivande kirurg kunna förbereda sig i lugn och ro utan risk att skada patienten och därmed skaffa sig nödvändiga färdigheter för laparoskopisk kirurgi innan operationssalsträningen tar vid sparar tid i operationssalen, ökar effektiviteten i inlärningen och minskar stressen för den blivande kirurgen. På så sätt ökas säkerheten för patienten, och den nödvändiga mäster–lärling-träningen i operationssalen optimeras.