Sedan år 2000 erbjuder Lunds universitet en internationell kurs i kirurgi på grundutbildningsnivå, inom ramen för det europeiska ERASMUS-samarbetet.

Kursen bedrivs parallellt med den svenska kursen vid läkarprogrammet och pågår under 2,5 månader. Deltagarna kommer från hela Europa med tyngdpunkt på Tyskland, Tjeckien och Spanien. Varje år antas i hård konkurrens åtta studenter, av vilka de flesta redan gått någon form av kirurgikurs vid sitt hemmauniversitet. I allmänhet är dessa kurser dock mer teoretiskt inriktade. Fokus under kursen i Lund är kliniskt praktiskt patientorienterat arbete samt evidensbaserad medicin.
Före kursstart genomgår alla studenter en två veckors allmän introduktion, gemensam för alla internationella studenter vid universitetet, som bl a innehåller undervisning i det svenska samhälls- och högskolesystemet.

Kirurgikursen börjar med en fem dagar lång specifik introduktionskurs. Under denna blir studenterna insatta i bl a journalsystem, suturträning, casemetodik, litteratursökning och kritisk granskning av vetenskapliga artiklar.
Kontakt med den svenska kursen sker konkret genom att alla internationella studenter erbjuds en svensk »fadder«. Att få vara fadder är mycket populärt bland de svenska studenterna, och det blir snabbt kö för att komma ifråga. Uppgiften är att hjälpa de utländska kollegorna att hitta rätt i den svenska sjukvårdsapparaten med data-system, avdelningsrutiner m m. De utländska studenterna får därmed snabbt ett nätverk av svenska kollegor med viktig funktion i det sociala livet i Lund.
Därefter följer den kliniska kursen, som i princip innebär klinisk rotation måndag–onsdag, inläsningsdag torsdag och seminariedag på fredag. Den kliniska tjänstgöringen sker på Skånes universitetssjukhus i Lund och Malmö vid kirurgiska klinikens olika subsektioner samt kärlkirurgi, barnkirurgi och toraxkirurgi. Vidare sker tjänstgöring inom baskirurgi vid lasaretten i Ystad, Landskrona och Trelleborg.

Kursen är helt målrelaterad, och deltagarna förväntas sammanställa en »portfolio« innehållande beskrivning av patientmöten kring t ex trauma, baskirurgi, bedömning av vetenskaplig artikel, del-tagande i multidisciplinär (MDT)-konferens samt endoskopi.
Avslutningsveckan består av examination som sker i tre delsteg: redovisning av portfolio muntligt i grupp samt skriftligt, skriftlig kortsvarsskrivning samt muntlig examination. Den muntliga examinationen sker parvis och består av diskussion kring handläggning av kliniska patientfall.
Uppskattade sociala aktiviteter är exkursion på Österlen och välkomst- samt avslutningsmiddag.

Under åren har det visat sig att nästan 20 procent av studenterna redan före kursen förberett sig genom att studera svenska språket. De kan därmed hjälpligt kommunicera med personal och patienter. Övriga kan med hjälp av engelska fungera bra i de flesta situationer. All teoretisk undervisning och examination sker på engelska.
Fördelen med det begränsade antalet studenter (åtta) blir uppenbar vid seminarieövningarna, eftersom det ökar möjligheten att planera de kliniska rotationerna utan negativ interaktion med den parallella svenska kursen.

Under de knappt tio år som kursen funnits har söktrycket varit konstant högt. Utvärderingarna avseende de kliniska rotationerna är mycket positiva, och särskilt framhålls möjligheten att träffa många patienter och utföra praktiskt läkararbete.
Varje år brukar en eller två studenter välja att stanna ytterligare 1–2 terminer eller längre för att gå fler kurser eller genomföra forskningsprojekt.

Närvaron av internationella studenter vid universitetet och klinikerna är positiv. De internationella studenterna erhåller positiva erfarenheter för sitt kommande yrkesliv och blir på så vis ambassadörer för Sverige när de kommer hem.
Förutom allt det positiva som genereras under själva kursen får vi tillbaka även rent konkret när studenter stannar i Sverige för att bedriva forskningsprojekt eller till och med, som i vissa fall, fortsätta resten av sin utbildning i Sverige.

Planer finns att utöka kursen med moment i även ortopedi och urologi och därmed kunna erbjuda en hel termin.
Erfarenheterna är mycket goda, och vi uppmanar övriga svenska medicinska fakulteter att överväga ett liknande upplägg.