När den nya patientsäkerhetslagen träder i kraft den 1 januari kommer Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, endast att finnas kvar för att hantera ärenden som gäller behörighet, det vill säga delegitimeringar, begränsningar av förskrivningsrätten och prövotid. Den sortens ärenden är det alltid Socialstyrelsen som initierar.
Under hösten jobbar HSAN på som vanligt med klagomålsärenden från patienter och anhöriga. De ärenden som inte hunnit handläggas vid årsskiftet flyttas över till Socialstyrelsen för vidare handläggning där enligt det nya systemet och kan inte resultera i några disciplinpåföljder för enskilda yrkesutövare. Detsamma gäller patientklagomål som eventuellt droppar in till HSAN efter nyår.
Socialstyrelsen blir från årsskiftet den myndighet som tar emot synpunkter och klagomål från patienter. Till skillnad från HSAN kommer Socialstyrelsen att se till händelser i första hand, i stället för enskilda personer. Socialstyrelsen kommer att kunna dela ut kritik, men varken varningar eller erinringar.
Men i stället för att klandra enskilda yrkesutövare som har en dålig dag på jobbet eller dem som gör sitt bästa i ett dåligt system kommer Socialstyrelsen att bli mer uppmärksam på riskindivider, det vill säga personal med beteende, kunskapsbrister eller bakgrund som anses utgöra en patientsäkerhetsfara.
Som tidigare kommer också Socialstyrelsen att ta emot lex Maria-anmälningar och andra synpunkter från vården själv.