– Bakgrunden är enkel. Människans utsläpp av växthusgaser orsakar klimatförändringar och vi vet vad vi ska göra åt problemet, säger Joakim Crona när Läkartidningen frågar varför han väljer att resa med tåg.
– I vår bransch är kongressresandet den stora posten där man kan göra någonting. Den enkla lösningen är att man undviker att flyga om man har möjlighet och i stället åker tåg.
Han är ST-läkare i onkologi och docent, och ska till en konferens som anordnas av ESMO, European Society for Medical Oncology, i slutet av september. Dit förväntas omkring 25 000 personer resa och Joakim Crona uppskattar att det motsvarar en liten svensk stads så kallade koldioxidbudget under ett år, det vill säga största mängden utsläpp för att klara FN:s mål på en tvågradig global uppvärmning.
Hans egen resa med tåg bedömer han generera ungefär 60 kg koldioxid, att jämföra med flygets 500 kg. Men det finns också nackdelar.
– Det är otvivelaktigt förenat med merkostnader för arbetsgivaren, ekonomiskt men också tidsmässigt. För egen del jobbar jag bra på tåget så det är ingen förlust. Är man ett gäng som reser får det dessutom andra mervärden, man får möjlighet att nätverka och träffa människor i branschen.
– Men det är en ansträngning och reser man 2 500 kilometer med tåg och utan pauser, så kommer man ju inte fram lika fräsch som om man tar flyget.
Joakim Cronas chef är positiv till initiativet trots att det blir dyrare.
– Jag tycker att det här är otroligt positivt. Vi är ett ganska stort verksamhetsområde så vi reser en del på kongresser och vetenskapliga möten. Det är en klok ingång att börja titta på hur vi som organisation kan resa på andra sätt, säger verksamhetschef Peter Asplund.
Vad tänker du om ökade kostnader?
– Det är klart att om vi skulle göra det över lag skulle det få väsentliga tids- och kostnadseffekter som vi behöver hantera. Men vi behöver lyfta den här frågan och diskutera hur vi ska tänka och det här är ett konkret sätt att göra det på.
Joakim Crona kallar sitt initiativ för »Tåg till ESMO för klimatet«. Nu hoppas han att kollegor från vården, akademin och industrin sluter upp och att det ger ringar på vattnet.
– Jag har fått otroligt bra respons. Det känns som att det finns ett sug och att många vill göra någonting. Det är däremot en bit kvar, det är relativt få som gått från ord till handling och bekräftat sitt deltagande.
Ibland verkar resor till konferenser vara en känslig fråga. Vad tänker du om det?
– Jag håller med. Jag är läkare och forskare, och konferenser är viktigt för vår fortbildning samt att knyta kontakter och diskutera samarbeten. Men det gör man ju inte på något sätt avkall på när man åker tåg. Det är som med alla förändringar; man får tänka om och tänka nytt.
Joakim Crona har valt tåget i jobbet i flera års tid. Och han tycker att arrangörerna måste ta med miljöperspektivet i större utsträckning.
– Ska man kunna resa hållbart kan man ju inte lägga ett europeiskt möte någonstans i periferin. Då får man lägga det i centrala Europa för då kommer det vara snabbare att ta tåget för en stor del av besökarna. Vi i Sverige skulle kunna ta nattåget efter jobbet för att sedan vakna upp och gå på konferens.
Hur långt skulle du själv vara beredd att åka med tåg? När överväger du flyg?
– Nu har jag sagt att jag inte ska flyga. Jag åker inte till USA längre. Det är ett avtapp för min karriär för jag har en del samarbetspartner där.
– Det är klart att ju längre avståndet är desto större blir barriären. Men åker jag ned till kontinenten får jag beta av flera besök samtidigt – en konferens, ett möte och besöka någon samarbetspartner.
Läs även:
Joakim Cronas tänkta resväg:
Tisdag 24 september
14.09 Uppsala → Stockholm
15.24 Stockholm → Lund
19.39 Lund → Hamburg
Onsdag 25 september
10.01 Hamburg → Karlsruhe
15.32 Karlsruhe → Paris
Torsdag 26 september
07.30 Paris → Barcelona 13.30