Anna Nyberg, ekonomie doktor i marknadsföring och strategi på Handelshögskolan i Stockholm, tror att gränsen mellan apotek och kliniker suddas ut mer och mer, en väg är fler kunskapstjänster på apoteken. Parallellen finns i bankvärldens omvandling.
– Bankerna utförde tidigare bara enkla tjänster medan de i dag förser kunden med kunskapsintensiv rådgivning på hög nivå. Apoteken kommer troligen att gå samma väg. De säljer krämer, huvudvärkstabletter, men även svåra mediciner som kräver kompetens. I framtiden närmar de sig kunderna ännu mer, säger Nyberg.
Att tillhandahålla en del av apotekslokalen för rådgivning är enligt henne ett naturligt steg. USA har kommit långt på den vägen. Supermarkets och apoteksföretag har öppnat över 500 kliniker, till exempel MinuteClinic och Walgreens, där kunder kan göra rutinkontroller. Anna Nyberg berättar om »the Wal-Mart effect«.
– Världens största handelsföretag Wal Mart startade som en liten kedja men har vuxit efter att ha pressat priser mot leverantörer. De har försökt med olika verksamheter och haft apotek i många år, nu står öppna kliniker på tur. Där kan en sjuksköterska hjälpa till med enkla besvär, säger Anna Nyberg.

Wal-Mart har i dag 76 kliniker, men ledningen tillkännagav i april att 2000 kliniker är att vänta de närmsta 5–7 åren. Utvecklingen har retat upp bland annat American Medical Association, AMA, som vill att myndigheterna undersöker eventuella intressekonflikter. Vinstintresse står mot patientens hälsa, menar AMA.
Andra trender inom handeln är att grossisterna lär försvinna på sikt, tror Anna Nyberg. Kedjor som Wal-Mart, eller ICA och Elgiganten, behöver inte grossister, vilket gör att intäkterna blir större. Samtidigt innebär det en begränsning för små aktörer, som får svårare att komma in på marknaden. Kommande trender är egna varumärken och att företag och kedjor växer sig allt större samtidigt med ökad internationalisering.



Under Almedalsveckan erbjöd Apoteket bl a blodtrycksmätning. Gunilla Sundström (distriktssköterska) och Mikael Theander.