Celesios koncernchef Fritz Oesterle säger till LT att de ser positivt på den svenska marknaden, men avvaktar beskedet från den statliga utredningen och hur man hanterar Apotekets position. Bara om det blir en »väl fungerande konkurrerande marknad« kommer företaget att öppna fullserviceapotek. Hur många vill han inte säga.
– Vi välkomnar att den svenska regeringen verkar vilja skapa en marknad. Men det är viktigt med en konkurrerande marknad, som gynnar konsumenter, och inte består av en dominant aktör och två–tre andra som antingen inte kan konkurrera ekonomiskt eller nå kunderna, säger Oesterle.
Celesio finns redan i Norge, och kunskaperna därifrån förenklar inför inträdet, menar han. Som största nordiska marknad är Sverige intressant, särskilt eftersom det finns en utvecklad sjukvårdssektor som passar det tyska företaget.
– Vi planerar ett distributionscenter i Malmö genom det egna företaget Movianto. Om vi etablerar oss i Sverige är vi väl förberedda på att distribuera läkemedel.
Brittiska Alliance Boots är största aktör i Europa. I press har de sagt att målet är 200 apotek på sikt. Strategichef Trevor Millett har sagt att han inte vet »om de är inbjudna till festen«. I juni blev bolaget uppköpt av riskkapitalbolaget KKR, som inte alls sysslar med farmaci, vilket fått kritiker att varna för framtidens utsikter för bolaget. Tyska Phoenix opererar redan i Sverige genom grossistföretaget Tamro och sägs också vara intresserade av en expansion.