Det är bråda dagar på Försäkringskassan. Rehabkedjans tidsgränser gäller för alla som nyinsjuknar efter den 1 juli. Samtidigt ska Försäkringskassan komma ikapp med alla gamla sjukfall.
För dem som redan var sjukskrivna den 1 juli gäller de gamla sjukskrivningsreglerna, men bara ett halvår till. Så lång tid har Försäkringskassan och alla andra aktörer alltså på sig för att bedöma om dessa personer kan gå tillbaka i arbete hos sin gamla samma arbetsgivare eller vad det finns för lösning. Annars, om det vid årsskiftet visar sig att dessa personer har någon form av arbetsförmåga som räcker för ett annat jobb någonstans i landet, försvinner deras sjukpenning. De kan bli tvungna att inte bara börja jobba utan också flytta och byta både yrke och arbetsplats.

I juni fick omkring 180000 personer sjukpenning. Av dessa hade ungefär 70000 varit sjukskrivna i mer än ett år. Under hösten räknar Försäkringskassan med att denna grupp kan ha ökat till 80000. Så många gamla fall ska Försäkringskassan alltså hinna bedöma och besluta i före årsskiftet.
– Det är avstämningsmöten som blir aktuella, säger Ulrika Persson, Försäkringskassans verksamhetsområdeschef för sjukförsäkring.
Bara en del av dem kommer att uppfylla de nya strängare kraven för sjukersättning. Till exempel kan en långtidssjukskriven snickare i 60-årsåldern i Umeå bli utförsäkrad om han eller hon anses kunna få en annan typ av jobb i Helsingborg.
Avstämningsmöten har tidigare inte förekommit i önskad utsträckning. Hur ska ni hinna nu?
– Det måste vi ju klara, annars bryter vi mot lagen. Vi kommer att göra vårt yttersta. Vi har äskat, men inte fått, medel för reformen.
Försäkringskassan hade velat ha 135 miljoner eller motsvarande 400 handläggare för att genomföra rehabkedjan, men så blev det alltså inte.
Ett tufft uppdrag?
– Ja, det är ett helt nytt regelverk och den största reformen på 15 år.

Även Cecilia Udin, tillträdande verksamhetsansvarig för sjukförmåner vid Försäkringskassan, räknar med att Försäkringskassan klarar alla omkring 80000 fall och avstämningsmöten, trots att varje patient kan kräva flera ställningstaganden.
– Alla kanske man inte måste ha avstämningsmöten för, men man måste ha in kompletterande underlag för sjukvården och arbetsgivare.
Alla andra aktörer, mäktar de med?
– Det gäller att alla ställer om sig och att alla aktörer ställer upp och svarar på frågor.
Vad händer om patienter inte hinner bli bedömda i tid? Förlorar de sin sjukpenning?
– Nej, men dagarna tickar. Det gäller att vi följer tidsgränserna, för den försäkrade blir av med sina dagar till slut, säger Cecilia Udin.
De kontaktpersoner från Försäkringskassan som har funnits på vissa vårdcentraler, och varit uppskattade, försvinner nu. Varför?
– Vi har tagit fram en strategi för samverkan med våra partners, arbetsgivare, myndigheter och hälso- och sjukvården, säger Ulrika Persson.
– Generellt är ambitionen att det ska bli en förbättring för samarbetet med hälso- och sjukvården, men det här måste förankras på landstingsnivå.
Har ni haft tillräckligt med tid för att förbereda detta?
– För strategin ja, över ett år.
För övergången till rehabkedjan?
– Jag tror att strategin kommer att underlätta vårt arbete med att klara den här reformen och samverkan med hälso- och sjukvården, säger Ulrika Persson.

fakta. Försäkringskassans strategi för samverkan

*Självbetjäning via forsakringskassan.se.
*Kundcenter i Åmål och Säffle dit även läkarna kan ringa, tel 0771-179000. Där kan kompletterande upplysningar eller meddelande till personlig handläggare lämnas, till exempel om behov av avstämningsmöte.
*Samverkansansvariga – en helt ny yrkeskår, minst 100 i landet. De ska ha dialog med vårdcentralerna om utbildning, kompetensutveckling eller utveckling av samverkan och av försäkringsprocessen.
*330 lokala kontor.

Läs mer i detta nummer


* »De flesta har någon form av arbetsförmåga«
* »Vi har inte hunnit tänka till«
* Ökat tryck på läkare med nya sjukskrivningsregler