Vårdgarantiers utformning varierar mellan de nordiska länderna. I Danmark har man sedan ett år en vårdgaranti som ger patienten rätt att få behandling inom en månad. Nu läggs garantin på is under året.
Sjukhusläkarföreningens danska kollega Overlegeforeningen hoppas dock att den ska återkomma nästa år om än i annan skepnad och vill tills dess göra gemensam sak med de övriga nordiska sjukhusläkarföreningarna, enligt Marie Wedin, ordförande i den svenska Sjukhusläkarföreningen, i anslutning till ett seminarium om hjärtvård under Almedalsveckan.
I Danmark är vårdgarantin lagd på is bland annat på grund av att den två månader långa sjuksköterskestrejken gjort garantin omöjlig att leva upp till. När den träder i kraft igen så vill den danska överläkarföreningen att patienten i stället för att, oberoende av diagnos, ha rätt till behandling inom en månad ska ha rätt att få en plan för ett sammanhängande behandlingsförlopp i rimlig tid, och som tar hänsyn till medicinska prioriteringar, berättar Marie Wedin.
Sjukhusläkarföreningen i Sverige vill att den kommande svenska patienträttighetslag-stiftningen ska utformas på liknande sätt. Patienten bör få rätt till läkarbesök i primärvården inom en vecka och till övriga läkarspecialiteter inom en månad i stället för inom tre månader, vilket garantin säger nu. Vid besöket till specialisten ska patienten så vitt möjligt få upprättat en plan för ett sammanhängande behandlingsförlopp, inklusive rimliga väntetider.
– Vi vill därför göra gemensam sak med överläkarföreningarna i Danmark, Norge och Finland, och kräva rimliga väntetider, baserade på medicinska prioriteringar i vården, säger Marie Wedin.
Vårdgarantin i Sverige fungerar inte som den var tänkt. Möjligheten att fritt välja, och byta läkare när kötiden för en konsultation är lång, nyttjas endast i begränsad utsträckning.