Regeringens mål med den omreglerade apoteksmarknaden är ökad tillgänglighet och, om möjligt, lägre läkemedelspriser. Men det är långt ifrån säkert att apoteken blir fler och med bättre service. Flera apoteksaktörer tvekar inför att stiga in på spelplanen. Hittills har till exempel Tamro/Phoenix, Celesio, Alliance Boots och Universitetsapoteket nämnts som aspiranter. Mycket hänger på en avgörande fråga: hur ska det receptfria sortimentet exponeras i vanliga livsmedelsbutiker? Om reglerna blir generösa för att sälja näsdroppar och allergitabletter på mathyllorna blir det svårare att driva apotek, anser Göran van den Brink, affärsutvecklingschef för Universitetsapoteket.
– Alla apoteksföretag undrar över detta. Blir det mer fritt för butikerna att sälja dessa läkemedel blir det inte lika lönsamt för apotek att ha långa öppettider och god service. Det receptfria sortimentet och övriga handelsvaror står för 20 procent av omsättningen, men 50 procent av vinsten, säger han.
Den 1 november kommer Läkemedelsverket att ge besked i frågan. Hittills är uppgifterna från ansvariga något motstridiga. Socialminister Göran Hägglund har å ena sidan indikerat att försäljningen i butiker bör vara restriktiv och enligt propositionen »under uppsikt«. Å andra sidan är beslutsansvaret
delegerat till en lägre nivå, Läkemedelsverket, vilket ger en osäkerhet. Hur lång listan blir för det receptfria sortimentet i butik ger Läkemedelsverket besked om i början av juli.
Den nya prismodellen från Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, har också bemötts med skepsis. Nyheten i generikabytet innebär att apoteken måste sälja det billigaste generiska läkemedlet på marknaden utifrån en månatlig prisjämförelse och får då 10 kronor extra per förpackning utöver den vanliga handelsmarginalen. Men efter femte dagen in på nästa månad får apoteket
ingen ersättning och produkter som kostar över 300 kronor får inte returneras. Förslaget
ger merarbete för apoteken, menar Göran van den Brink.
– Det finns risk att man i slutet av månaden har för mycket av något preparat. Kontrollen på lagerhållningen kommer att bli jätteviktig. Detta kan bli fördyrande för apoteken som inte heller får returnera, förklarar han.
Andra nyheter i prismodellen är att TLV bestämmer ett fast försäljningspris och ett inköpspris för receptbelagda läkemedel. Dag Johannesson, tidigare chefsjurist inom Apoteket AB och numera konsult i företaget Samhällsinsikt, tror att modellen framkallar problem med generika, åtminstone för apoteksjättarna.
– Bättre hade varit att lägga ett maxpris än ett fast försäljningspris och avstå från reglering av inköpspris. Modellen går ut över marknadsdynamiken. Det finns i princip ingen möjlighet att priskonkurrera gentemot slutkund, vilket är märkligt på en konkurrensutsatt marknad, säger Johannesson.
Men från de mindre apoteksföretagen låter det annorlunda. Universitetsapotekets Göran van den Brink gillar förslaget om fast pris.
– Konkurrens om utpriset hade bara gynnat de stora, vertikalt integrerade aktörerna som Apoteket, Tamro/Phoenix och Oriola-KD, på bekostnad av de små som inte kommer att kunna konkurrera med pris eftersom vi inte har samma volymer och därmed inte samma förhandlingskraft gentemot leverantörerna, säger han.
Ett annat nytt inslag i TLV:s prismodell är att apoteken ska betala en serviceavgift till Apotekens Service AB för all apoteksgemensam information, som register och databaser. Kritik finns mot att data läggs i bolag, andra anser att dynamiken blir större i bolagsform. All överföring av information har gått över förväntan inför starten.
– Allt är under kontroll inför 1 juli, försäkrar vd Ylva Hambraeus Björling.
Utförsäljningen av de statliga apoteken sker genom Apoteket Omstrukturering AB, OAB, som säljer ut 466 apotek av cirka 950 i åtta kluster. Dessutom finns 150 småföretagarapotek att lägga bud på. Senast den 30 juni ska buden från aktörerna vara lagda kring de åtta klustren, sedan ska buden bedömas av OAB och först under oktober–november lär de första apoteken vara sålda.
– För vissa apoteksaktörer kommer processen att gå snabbare medan andra kanske måste genomgå konkurrensprövning. Därefter behövs tillstånd från Läkemedelsverket, menar vd Eva-Britt Gustafsson.
I dagarna kom besked om att Oriola-KD, som äger Kronans Droghandel, kommer att köpa apotek tillsammans med KF. För Tamro/Phoenix är läget ännu ovisst om köp blir aktuellt.
– Inget är bestämt än. Vi har inte tagit beslut om vi ska satsa, säger Ulrika Hultgren, kommunikationsdirektör för Tamro.
En oklar punkt i utförsäljningen är vilka kriterier som OAB kommer att använda när de värderar de olika aktörernas bud. Eva-Britt Gustafsson förklarar att aktörerna dels måste uppfylla Läkemedelsverkets tillståndskrav, dels måste vara beredda att uppfylla åtaganden om att behålla och driva samtliga apotek, inklusive glesbygdsapotek, under två–tre år. Beslut om exakt tidsperiod finns inte.
– Tiden kommer vi att ge besked om, säger Gustafsson.
Var gränsen går för att klassas som »småföretagare« för att kunna lägga ett bud på något av de 150 småföretagarapoteken utgår från EU:s definition.
– Företaget får inte ha fler än femtio anställda och omsättningen eller balansomslutningen får inte överstiga 10 miljoner euro, säger Gustafsson.
Utförsäljningen innebär att Apoteket AB behåller en dryg tredjedel av marknaden med de öppenvårdsapotek de har kvar. Företaget behåller därtill 70–80 sjukhusapotek och alla farmacitjänster, som ingår i dotterbolaget Apoteket Farmaci, vilket ger en marknadsandel på över 50 procent. Dag Johannesson är rädd att man byggt in Apoteket i en allt för stark roll.
– Övriga aktörer, myndigheter och kommissionen i Bryssel kommer att hålla koll på allt Apoteket gör. Detta kommer att hämma företagets marknadsutveckling. Det är inte heller bra för oss konsumenter, menar han.
Vad kommer då att hända på den svenska marknaden?
Dag Johannesson tittar i kristallkulan och gissar att resultatet blir två större rikstäckande kedjor utöver Apoteket, några små kedjor och ett antal enskilda apotek i Sverige. Han tror att det blir en del nyetableringar inom en snar framtid.
– Sverige får upp emot 200 nya apotek relativt snart. Det rör sig om mindre apotek spridda över landet.
Är detta tillräckligt många för att säga att tillgänglighetsmålet uppnåtts?
– Tillgänglighet är så mycket mer än antal apotek och geografisk spridning. Tillgängligheten måste bedömas av konsumenten, det handlar om öppettider, kötider, sortiment och service, säger han.