Tanken är att popularisera delar av det omfattande vetenskapliga medicinska material som publiceras i Läkartidningen. Men Hälsa & Vetenskap ska också ta upp egna ämnen.
Med en upplaga om 35 000 exemplar distribueras tidningen initialt gratis via vårdcentraler, sjukhus och träningsanläggningar. Den kommer också att kunna kunna köpas i välsorterade tidningsbutiker samt via prenumerationer.
Den nya tidningen ges ut av Läkartidningen Förlag AB, som i sin tur ägs av Sveriges läkarförbund.
Vad kommer att skilja Hälsa & Vetenskap från andra tidningar på området?
– Vi tror att människor seriöst intresserar sig för sin hälsa och därför vill ha en mer saklig och utförlig information, vilket vi ska ge möjlighet till, säger Läkartidningens chefredaktör Jonas Hultkvist, som nu realiserar planer som funnits under en längre tid.
Chefredaktör för Hälsa & Vetenskap är Karin Bergqvist, som också är redaktionschef på Läkartidningen, medan Jonas Hultkvist är ansvarig utgivare.
Den ekonomiska grundvalen för projektet är en förändrad annonsmarknad. Läkemedelsindustrin satsar i dag i större utsträckning på annonsering av receptfria produkter direkt gentemot patienterna.