– Då säger jag till henne att det är dags för operation ungefär tjugo över tio, säger undersköterska Helene Palmqvist till ST-läkare Louise Flensburg, dagens operatör, medan överläkare Mikael Klinker hugger nästa remiss i bakgrunden.
Mottagningssköterskans rum påminner om en sambandscentral. På skrivbordet står en dokumenthanterare i vit plast som bestämmer arbetsordningen utifrån facken »Att bedöma« och »Att åtgärda«. Ett annat fack finns för de fåtal operationer som måste planeras till ett senare tillfälle.

Verksamhetschef Bertil Persson är nöjd med resultaten som uppnåtts genom lean. Tidigare tog tumörmottagningen 22 patienter under en mottagningsförmiddag, vilket i dag ökat till 29 patienter. Det är 25–30 procent fler sedan arbetet började för ett år sedan.
– Den största vinsten är att vi opererar de flesta som behöver opereras redan samma förmiddag, säger Bertil Persson.
Förut var patienterna tvungna att vänta länge i olika köer inför besök respektive operation. Patienterna får i dag själva ringa och boka sin tid i stället för att kliniken skickar kallelser, något som minskat antalet av- och ombokningar. En mottagning för hudtumörer med normalt kort utredningstid och snabba åtgärder är förmodligen ypperlig för att göra om till löpande band-modell à la lean.
Bertil Persson är klinikchefen som blev manager i stället. Arbetet med lean är krävande, om det ska bli fruktbart, och har inneburit att han minskat ned det kliniska arbetet rejält.
– Det är viktigt att jag som chef intresserar mig för och coachar teamet som både ska ta hand om patienterna och fortlöpande förbättra arbetsmetoderna. Jag är mer en processledare än en specialist numera, men lean är det roligaste jag gjort som chef, säger Bertil Persson.
Vilka hinder har ni stött på i arbetet med lean?
– Det största hind­ret är att få tiden att räcka till i starten. Till en början får man vara beredd på att man får en minskad produktion. Annars har det varit enkelt att få med sig medarbetarna, säger Persson.
Personalstyrkan är oförändrad, ändå flyter arbetet bättre. Gustav Christensen, ST-läkare, ser många vinster.
– Inte bara servicen till patienterna är bättre – utbildningssituationen är mycket bättre för oss yngre läkare. Snabbt flöde ger snabb access till specialister, säger Christensen.