I sin gästföreläsning »Bringing the social media revolution to health care« och under det efterföljande symposiet gav Lee Aase exempel på hur sociala medier kan knyta kontakter mellan människor och blixtsnabbt sprida budskap. Privat och professionellt.
Hans barnbarn har sitt liv att tacka Facebook för, föräldrarna träffades så. Hans 80-åriga far kommunicerar med sina barnbarnsbarn via Skype. Ett charmigt par i 90-årsåldern spelade fyrhändigt piano i Mayo Clinics lobby. Någon filmade dem med sin mobil, la filmen på Youtube och på sin blogg. Detta spred sig på olika sätt via sociala medier, det uppmärksammades av vanliga massmedier och det förvånade paret blev inbjudet att spela live i tv-programmet Good Morning America och intervjuades senare via Skype i japansk tv.
På liknande sätt kan medicinsk information, forskningsresultat och upptäckter snabbt spridas.
Förra året la Mayo clinic ut en Youtube-film på sin webbplats där en känd basebollspelare, Jayson Werth, intervjuades om hur han hade fått sin en skada i sin handled åtgärdad tack vare ny forskning och behandling av Dr Richard Berger vid Mayo clinic. När Jayson Werth ett halvår senare räddade sitt lag med två s k homeruns la Mayo ut filmen igen på sin nyhetsblogg. Detta gav artiklar i bland annat USA Today. Och via Twitter och andra sociala medier hittade nya patienter med liknande skador till kliniken. Under förra året opererade Richard Berger 20 sådana patienter.
»Sociala medier har drivit detta till praxis på två år i stället för på sjutton«, ska Berger ha sagt.
På nätet har Lee Aase skapat sitt eget »universitet« om sociala medier, »SMUG – Social Media University, Global«. Där kan man ta del av hans kunskap och tankar om olika sociala medier.
Mayo Clinic använder flitigt sociala medier och uppmanar även sina anställda att göra det.
– Vi uppmanar folk att använda Facebook, Twitter och bloggar, men fundera på vad som är bäst för vad!
– Facebook är för vänner, Twitter för dem du ännu inte känner. På bloggar och Twitter passar generell information, men inte specifik patientinformation.
– Bli inte vän med dina patienter på Facebook. Om du ändå blir det, gör det med ett syfte och använd sekretessinställningarna.
– Och det är viktigt att den information som läkare och andra sprider är av god kvalitet.
Om arbetsgivaren har blockerat Facebook och Twitter på datorn, använd smarta telefoiner, uppmanade Lee Aase auditoriet.
Nu går sjukhuset vidare och bygger ett socialt medienätverk för sjukvården med ambitionen att bli världsomspännande. Det ska innehålla ett slutet diskussionsforum för professionen där man kan diskutera medicinska problem och se webinars. En del av nätverket ska ha material tillgängligt utan inloggning. Just nu finns det i en betaversion. I januari lanseras den riktiga versionen. Men till skillnad från de vanliga sociala medietjänsterna har detta kostat pengar: hittills har Mayo Clinic investerat 800 000 dollar.
– För 100 år sedan krävdes långa resor för att bygga nya nätverk. I dag räcker det med ett handslag på Twitter, sa Lee Aase.

Läs allt från medicinska riksstämman 2010:

Riksstämman 2010 – alla artiklar!

Hela Lee Aases presentation vid stämman finns på hans blogg på SMUG:

<http://social-media-university-global.org/2010/12/swedish-society-of-medicine-presentation/>