Sega system och ingen som lyssnar. Gunnel Lindell på Karolinska sjukhuset är kritisk till hur IT-systemen fungerar, men tycker inte att det var bättre förr.
En trappa upp i det gamla elevhemmet på Karolinska sjukhuset i Solna finns gynekologen och obstetrikern Gunnel Lindell. Det är här Kvinnokliniken håller till och det är här Gunnel Lindell rör sig mellan olika rum, datorer och system.
Under en arbetsdag kan hon vara inne på så många som tio olika datorer.
– Det är »min« dator i mitt arbetsrum, datorn i undersökningsrummet, datorn på operation …
Riktigt så många som tio olika system arbetar hon dock inte i, men nästintill. Det är journalsystemet Take Care, som var det system som »vann« när Karolinska slogs ihop med Huddinge sjukhus. Det är operationsbokningssystemet Orbit. Det är två olika kvalitetsregister som Gunnel Lindell ska rapportera till via datorn. Det är journalsy­stemet Obstetrix för de obstetriska patienterna. Sedan finns det dessutom själva operativsystemet Atlas, som faktiskt hela Stockholms läns landsting kommit överens om ska vara detsamma överallt.

Gunnel Lindell uppskattar sin tid vid datorn till ungefär 30–40 procent av arbetstiden.
– Det är när jag arbetar kliniskt. Jobbar jag mer administrativt är det betydligt mer tid som går åt till datorarbete.
Gunnel Lindell tycker ändå att det mesta är bra med IT-användningen i arbetet. På frågan om det var bättre förr svarar hon:
– Nej, det kan jag inte säga att det var. På det stora hela underlättar IT-användningen mitt arbete.
Men vägen dit kan vara lång. Det är stora komplicerade system som inte heller behöver likna varandra i sin utformning. Utbildningen kan det vara lite si och så med.
– Vi erbjuds utbildning i sy­stemen, men det avsätts inte ordentligt med tid för det. Vi har inte möjlighet som det ser ut i dag att sitta på en utbildning i två dagar. Om jag fick önska skulle jag vilja att alla har fått utbildning innan de förväntas ta emot patienter.
Men det är det som är en del av problemet. Gunnel Lindell och hennes kollegor får inte önska.

På journalsystemet TakeCares hemsida står det: »Grunden till denna framgång går att finna i vårt nära samarbete med användarna.« Men bara 21 procent av läkarna är nöjda med hur deras synpunkter tas tillvara (se artikel här intill).
Gunnel Lindell använder just TakeCare och hon tycker inte att det finns ett nära samarbete.
– Om man frågar om något får man bara höra att »det går inte« eller att »det finns and­ra saker som står före i kön«. Vi kan skicka folk till månen, går verkligen inte då våra önskemål att uppfylla?
Det finns inte heller något särskilt forum där läkarna kan framföra synpunkter på IT-systemen, enligt Gunnel Lindell.
– Det är väl om man stöter på någon helt apropå från TakeCare-förvaltningen. Det är svårt att veta vart man ska vända sig när problem uppstår, säger hon.
Då tror Gunnel Lindell ändå att hon har det lite lättare än många andra eftersom hon är lite datorintresserad.
Något som inte stämmer för hennes del med vad Läkarförbundets rapport visar är att samverkan med patienterna skulle ha blivit sämre. Hon är noggrann med att när hon har patienter så sitter hon inte och tittar i datorn.
– Behöver jag kolla något i datorn säger jag till patienten att »nu måste jag titta lite här«.

Den allra största fördelen med IT-användningen är enligt henne att det är lätt att få fram journalerna och att alla har tillgång till dem. »Alla« med modifikation, eftersom det i det här fallet gäller alla som använder sig av Take­Care. Ofta tror patienterna ändå att läkaren har tillgång till alla samlade journaldata, men så är det inte. Gunnel Lindell tycker det skulle vara bra, om patienten ger sitt samtycke och den höga patientsäkerheten upprätthålls, att alla skulle kunna se informationen.
– Får man önska något viktigt? säger hon plötsligt.
– Att läkemedelsordinationen i systemet skulle vara mer användarvänlig! Den är det största problemet. Ska jag till exempel ändra något i en ordination måste jag ta bort allt.
Hon har framfört detta till TakeCare-förvaltningen. Vad hon fick för svar? Hon fick veta att det inte går, annat står på tur.
Kanske ändå att hon sått ett frö. Som med länkarna från TakeCare till Orbit eller det gynekologiska kvalitetsregistret GKR. De länkarna finns i dag och det tog bara några år att få dem på plats efter att önskemålet framförts.

Gunnel Lindells bottennapp

• Läkemedelsordinationen. Krånglig med för många knapptryckningar. Svårt att ändra i och att ångra. »Den måste funka till 100 procent. Det är en patientsäkerhetsfråga.«
• Långsamheten. Mycket tid går åt till att vänta. »Vi brukar bara säga: jaha, i dag är systemet segt.« Lite bättre efter att det nya operativsystemet Atlas införts.
• Sårbarheten. »Hela systemet slogs ut i flera timmar en helg för några år sedan.«

Gunnel Lindells 3-i-topp

• Ökad tillgång till patientdata.
• Möjlighet att se röntgenbilder i systemet.
• Sparar tid.

Läs även:

Läkarförbundet vill se ökad IT-debatt

För gynekolog Gunnel Lindell, Karolinska sjukhuset, Solna, går mycket av arbetstiden åt till datorarbete. Foto: Ann-Sofi Rosenkvist