– Patientsäkerhet är ingen överkurs. Det är inget man lägger som grädde på moset när man är färdigutbildad.
Det säger Tomas Kirkhorn, projektledare för den gemensamma patientsäkerhetsundervisningen på medicinska fakulteten i Lund.
På hans initiativ har man sedan ett par år tillbaka på ett mer strukturerat sätt börjat införa patientsäkerhet i undervisningen på alla medicinska utbildningar i Lund.

Studenterna får redan första terminen bekanta sig med patientsäkerhet genom en reflektionsuppgift utifrån studiebesök i en klinisk verksamhet. Studenterna på me­dicinska fakulteten i Lund möts också vid gemensamma utbildningsdagar då man fokuserar på teamarbete och de olika professionernas yrkesroller och ansvarsområden.
Totalt deltar över 400 studenter under två dagar, och även till exempel blivande psykologer och socionomer är med, trots att de tillhör andra fakulteter. I början av maj användes – nu för tredje gången – halva dagen till patientsäkerhet med föreläsning och falldiskussioner i tvärfackliga grupper.
– Vi ska jobba för att skapa broar mellan professionerna – ett ökat samarbete i syfte att öka säkerheten.

Läkartidningen fick vara med en grupp som satte tänderna i en fallbeskrivning, utifrån en familj, som inkluderade alkoholmissbruk, tablettmissbruk, misshandel, misstankar om sexuella övergrepp, återkommande och oklar smärta och värk, självmordsförsök …
– Man ska väl kontakta skolan?
– Ja, men vem ska göra det?
– Måste man inte anmäla om man misstänker att barnet far illa?
– Kan man erbjuda ett samtal om alkoholproblemen tillsammans med hans fru?
– Men om han säger nej då?
– Frågan är om det finns rutiner på akuten för när någon har blåmärken. Ska man bara slänga fram en lapp från kvinnojouren?
– Det här är ju typiskt ett sådan fall som kan hamna mellan stolarna.

Diskussionen blir så livlig att gruppen varken hinner ta paus eller ens nosa på fall nummer två innan tiden helt runnit ut och det är dags för återsamling.
När alla hundra studenter åter bänkat sig och Tomas Kirkhorn öppnar för respons framgår att flera är tagna av exemplet med familjen och det första flera vill veta är om fallet är sant. Det andra de vill veta är hur det gick sedan. Tomas Kirkhorn bekräftar att exemplet var autentiskt.
– En typisk brist på samverkan. Jag säger inte att det hade varit lätt att göra annorlunda, men så var det.

Ett sätt att komma närmare ett patientsäkert arbetssätt är strukturer. Men Tomas Kirkhorn ser också att det finns en risk att patientsäkerhet i första hand blir en massa verktyg som staplas på varandra, checklistor, SBAR, journalgranskning, händelseanalyser …
– Om vi inte vet varför vi använder dem så orkar vi bara hålla på med dem ett par månader.
I stället vill Tomas Kirkhorn förmedla en medveten inställning till risker och säkerhet till studenterna. Det handlar om kultur. Nog så svårt att lära ut. Men genom att uppmuntra till en ökad dia­log och diskussion kring frågorna inom och mellan professionerna är Tomas Kirkhorn övertygad om att det går att skapa en patientsäker, eller -säkrare, kultur.
– Fokus måste vara på varför vi använder listorna, det handlar om ett förhållningssätt, en kultur. Men man har ju inte övergett checklistorna inom flyget bara för att kulturen har blivit bättre!


1. Vad tänker du på när jag säger patientsäkerhet?
2. Är du rädd för att göra fel/skada någon?

Marie Gershagen, termin 9, Lund
1. »En kontinuerlig kommunikation mellan alla vårdgivare och att det är så viktigt att bygga upp en känsla av gemensamt ansvar för patientens välmående oavsett vems det formella ansvaret är. Så att man tillsammans som team har en helt integrerad bild av patienten och använder det man tillsammans vet, för att kunna skapa den bästa utredningen eller behandlingen.«
2. »Absolut! Det är något man har med sig i bakhuvudet hela tiden. Att man måste extragranska sina beslut och sina impulser, det som känns mest naturligt att göra. Att sedan gå tillbaka och fråga sig vad som är det rätta för just den här patienten oavsett vilken stereotyp bild man har av den patienten som kommer in.«
Foto: Sara Gunnarsdotter



1. Vad tänker du på när jag säger patientsäkerhet?
2. Är du rädd för att göra fel/skada någon?

Anna Johansson, termin 9, Lund
1. »Kommunikation kring patienten och informationsöverföring. Att man inte har bristande rutiner, att man inte ger patienten några vårdrelaterade infektioner.«
2. »Absolut, det är nog en av de stora tyngderna man känner när man ska ut och börja jobba. Jag är väldigt rädd för att göra fel och att skada en patient.«
Foto: Sara Gunnarsdotter



1. Vad tänker du på när jag säger patientsäkerhet?
2. Är du rädd för att göra fel/skada någon?

Carl Freccero, termin 9, Lund
1. »Att man inte ska klanta till det för patienten. Det handlar om att när patienterna är inne på sjukhuset då har vi hand om dem och då gäller att man inte ska göra någon skada.«
2. »Jag är rädd för att det kommer att hända något dåligt, men först och främst tänker jag att jag ska göra något bra.«
Foto: Sara Gunnarsdotter