Läkarförbundet har tagit fram en policy för »Patientens delaktighet i sin vård«. I fem punkter har Läkarförbundet nu listat hur patientens tillgång till journalinformation kan mötas av vården, men också hur patienter i ett interaktivt system via ett hälsokonto skulle kunna tillföra vården information – till exempel mata in egentagna provsvar eller komplettera sin läkemedelslista med receptfria läkemedel och naturläkemedel.
Information från journaler ska med ett knapptryck kunna lämnas ut elektroniskt till patienten. Men först efter »menprövning« och med möjlighet till 14 dagars »rådrum« där preliminära bedömningar av provresultat först konfirmeras och kommuniceras muntligt med patienten. Det vill säga samma tidsram som för den bortre gränsen för signering av journalhandling.

Det elektroniska systemet bör vidare utrustas med en funktion där läkare och patienten tillsammans i en »kontraktsliknande beskrivning« anger vilken journalinformation som kan göras elektroniskt tillgänglig för patienten och villkoren för denna.
– Det ska vara möjligt för läkaren och patienten i samråd att reglera vilken information som kan förutses ska bli tillgänglig för patienten från journalsystemet före 14-dagarsgränsen, säger Svante Pettersson, utredare på Läkarförbundet, till exempel automatsvar.
Däremot ska inte sådan information gå ut i förväg som kan orsaka onödig förvirring och till och med psykiskt lidande för patienten och närstående.

– Läkarförbundet har länge drivit att patientens läkemedelsbehandling ska struktureras och finna tillgänglig i en nationellt tillgänglig läkemedelsjournal. Denna ska finnas potentiellt tillgänglig för alla som vårdar patienten, inklusive patienten själv, säger Svante Pettersson.

Andra journalfunktioner som Läkarförbundet efterfrågar är att patientens eventuellt avvikande uppfattningar – »eller andra kommentarer till journaltexter« – går att hitta och lätt identifiera i anslutning till avsedd anteckning.
– Handlingar som inkommer från en patient ska kunna kopplas som referens till ett lämpligt ställe i journalen, säger Svante Pettersson.
I dag hamnar ofta kommunikationen från patienten i ett skannat format under olika rubriker i journalen.
Rätt hanterad är patientens delaktighet i sin vård en vinst för både vård och patient.
En förutsättning är dock att samma system för patientens delaktighet i vården gäller i hela landet, framhåller Läkarförbundet. IT-system måste stödja läkares arbete, inte skapa problem.

Läkarförbundets fem punkter

1. Patienten ska efter menprövning kunna få utlämnandet av journalinformation i elektroniskt format och inte bara på papper.
2. Det måste finnas en funktion – lika över hela landet – som gör det möjligt för läkaren att vid kontakt med patienten ange att journalhandlingar ska göras tillgängliga elektroniskt för patienten även innan den nämnda 14-dagarsgränsen.
3. Ett strukturerat sätt för patienten att tillföra uppgifter till journalen behövs för att underlätta uppföljning och effektmätningar.
4. En strukturerad och nationellt tillgänglig läkemedelsjournal måste finnas tillgänglig för vården och patienten för att underlätta för ändrade ordinationer och för att underlätta för patienten att få en uppdaterad överblick över sin läkemedelsbehandling.
5. Journalerna ska stödja ett system där patientens eventuella avvikande uppfattningar eller andra kommentarer till journaltexter, går att hitta i anslutning till avsedd anteckning. Respektive handling som inkommer från patienten ska alltså kunna kopplas som referens till ett lämpligt ställe i journalen.

Länk till Datainspektionens frågor och svar om patientdatalagen