Baserat på en hälsodeklaration på webben och ett antal prov och till ett pris av 1 250 kronor är den nya sajten hurmarjag.se tänkt att erbjuda möjligheten att få sin hälsostatus bedömd av »några av Sveriges bästa läkare och specialister« och råd från en rådgivande grupp »under ledning av Anders Milton, tidigare ordförande i Läkarförbundet«, enligt pressmeddelandet.
Men en sådan formulering utgör, enligt Thomas Flodin, ordförande i Läkarförbundets etik- och ansvarsråd, ett brott mot förbundets regler för marknadsföring.
– Så vitt jag kan se har man brutit mot regel nummer tio i våra marknadsföringsregler som säger att man inte får framställa sig som skickligare än sina kollegor. Det är ju lite extra pikant att det kommer från en tidigare ordförande, som man får förutsätta är bekant med reglerna.
Anders Milton säger till Läkartidningen att han inte varit delaktig i utformningen av pressreleasen, men att han själv inte skulle ha uttryckt sig så.
– Jag tror att när pressreleasen skickades ut har man skrivit på ett sätt som man inte hade gjort om man tänkt sig för lite bättre. Däremot är det duktiga kolleger från Uppsala och Karolinska som är med, i så måtto stämmer det, säger Anders Milton och framhåller att det inte är han som svarar för rådgivningen.
– Jag är med som en av grundarna, men jag har inget med den dagliga verksamheten att göra.
Men att skriva »under ledning av Anders Milton«, är det inte det i så fall att förleda kunderna?
– Jag tror att det är ett sätt från dem som gjort detta att tränga igenom mediabruset och visa att här finns en ny tjänst som behövs, och därför tog man kanske till lite mer i uttryckssättet än vad man skulle kunna ha gjort.
Du presenteras som tidigare ordförande i Läkarförbundet. Vad har det med saken att göra?
– Det är väl ett sätt att försöka ge ett bra renommé. Läkarförbundet är en bra adress, så att säga.
Thomas Flodin reagerar mot att det tidigare ordförandeskapet i Läkarförbundet lyfts fram i marknadsföringen.
– Vi har en skrivning mot renommésnyltning, och i det här fallet verkar det vara en ovidkommande uppgift som inte är relevant för tjänsten, säger Thomas Flodin, som påpekar att det inte bara är marknadsföringen som reser frågetecken.
– Det finns en hel del annat man kan fundera över i upplägget som vi kommer att titta på, bland annat vad gäller kvaliteten på vården. Det framgår inte vem det är som bedömer labbsvaren. Och man får ingen direktkontakt med dessa skickliga doktorer där man får ställa frågor om sin hälsa.
Enligt Anders Milton kan man inte som kund välja vilken läkare man vill få råd av.
Så om jag väljer den här tjänsten för att jag tror att det vore bra om jag kunde bli bedömd av Anders Milton, då kan ni inte garantera det?
– Då har man fel inställning om man vill bli bedömd av mig, för jag har inte varit kliniskt verksam på ett antal år.
För närvarande tittar jurister på Läkarförbundets kansli närmare på fallet, och enligt Thomas Flodin kan det komma upp till diskussion vid etik- och ansvarsrådets möte i mars.
– Någon form av reaktion kommer det sannolikt att bli, det är min bedömning.

Sveriges läkarförbunds regler för marknadsföring av läkar­verksamhet m m

Regel 10 (Kollegialitet):
»Vid marknadsföring av läkarverksamhet får läkare utöver angivande av specialistkompetens inte framställas som skickligare än sina kollegor.«