Ärendet gäller ett klagomål på sjukvårdspersonal som lämnades in i juni 2010 till HSAN, Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd. Den 1 januari 2011 trädde den nya patientsäkerhetslagen i kraft. Den innebar bland annat att hanteringen av klagomål på sjukvården flyttades från HSAN till Socialstyrelsen. Det aktuella ärendet kom till Socialstyrelsen den 1 februari 2011, och beslut i frågan fattades ett år senare, den 30 januari 2012.
I sitt yttrande till JO framhåller Socialstyrelsen att den nya lagstiftningen medfört en extraordinär arbetsbelastning. I januari 2011 fick man ta emot drygt 2 300 oavslutade klagomålsärenden från HSAN, samtidigt som man själv hade cirka 600 oavslutade klagomålsärenden. Och sedan dess inkommer varje månad cirka 500 nya ärenden till Socialstyrelsen.
Patientsäkerhetslagen kräver också att Socialstyrelsens utredningar ska vara bredare och mer omfattande än HSAN:s, som bara behövde fastställa om en enskild yrkesutövare skulle prickas eller inte.
I höstas beslöt Socialstyrelsen att vidta extraordinära åtgärder för att beta av de omkring 6 000 oavslutade klagomålsärenden som då fanns. Målet är att Socialstyrelsen den 1 juli i år ska ha avgjort alla klagomål från enskilda mot hälso- och sjukvården som kommit in före den 1 november 2011. Målet för 2012 är att minst 75 procent av enskildas klagomål ska åtgärdas inom sex månader och att 100 procent av ärendena ska vara avslutade inom ett år.
I sitt beslut uttalar JO Lilian Wiklund att hon har förståelse för att Socialstyrelsen har, och har haft, en ansträngd arbetssituation. De långa handläggningstiderna har drabbat anmälaren och andra enskilda, och det får Socialstyrelsen kritik för. Men de kraftfulla motåtgärderna gör att JO lämnar saken med detta uttalande.