»Hoppsan! Det gick snabbt«, tänkte Stefan Carlsson när han såg annonsen. Carlsson, som tidig are bland annat varit vd för Apoteket AB och som nu är landshövding i Kalmar, hade bara två veckor tidigare, vid en presskonferens i Socialdepartementet, lagt fram ett helt annat förslag. Efter att på regeringens uppdrag ha granskat vård- och omsorgsmyndigheterna i Sverige drog han slutsatsen att radikala grepp var av nöden.
Han föreslog att de tolv myndigheter han granskat, däribland giganter som Socialstyrelsen och Läkemedelsverket, skulle strimlas. Bitarna skulle sättas ihop på ett nytt sätt och bilda fyra supermyndigheter: för kunskap, infrastruktur, strategi och tillsyn. Tillsynsmyndigheten, kallad Inspektionen för hälsa, vård och omsorg, föreslås bli störst av dessa med en bit över 1 000 anställda. Förutom tillsyn av vård och omsorg ska denna myndighet bland annat ha hand om läkemedelsfrågor.

Den nya myndigheten i platsannonsen var visserligen knapphändigt beskriven, men det stod klart att den ska ha en betydligt smalare verksamhet. Det handlar om tillsyn av vård och omsorg, punkt slut. I praktiken innebär det att man bryter loss Socialstyrelsens tillsynsavdelning, med drygt 500 anställda, och gör den till en egen myndighet.
Var kommer det förslaget ifrån? Från början kan man hitta det i en utredning från 2007, den som föreslog att länsstyrelsernas tillsyn skulle föras över till Socialstyrelsen. I ett andra steg borde all tillsyn brytas loss från Socialstyrelsen och bilda en renodlad tillsynsmyndighet, ansåg utredarna.
Regeringen tog då inte ställning till steg två, utan gav Statskontoret i uppdrag att först utvärdera hur det gick med steg ett. I mars i år var Statskontoret klart med sin rapport och föreslog en renodlad tillsynsmyndighet för vård och omsorg, precis som den ursprungliga utredningen hade gjort.
– Det var inte så att vi var bundna av det gamla förslaget, säger Anna Pauloff, utredningschef vid Statskontoret. Vi visste att den idén fanns sedan tidigare. Men vi gör en självständig bedömning i alla våra granskningar.

Enligt uppdraget skulle Statskontoret ha lämnat sin slutrapport först i mars 2013. Men under arbetet bad regeringen Statskontoret att skynda på och göra rapporten klar ett år tidigare. På så sätt kom den före Stefan Carlssons. Tidigareläggningen påverkade dock inte slutsatserna, framhåller Anna Pauloff:
– Vi hade alla underlag som behövdes. Det tydliga ställningstagandet hade nog fått vänta om vi hade väntat med slutrapporten. Men givet samma underlag skulle vi inte ha gjort någon annan bedömning.

Den 28 juni utsåg regeringen så generaldirektören för den nya inspektionsmyndigheten: Gunilla Hulth-Backlund, som närmast varit generaldirektör för TLV, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (se LT nr 29–31/2012, sidan 1334). Hon ska först arbeta i Regeringskansliet med att bygga upp den nya myndigheten, och sedan bli dess chef. Redan 1 juni 2013 ska den nya inspektionsmyndigheten vara igång.
Men hur ska den se ut? I mitten av juni skickade Socialdepartementet ut tre olika dokument på remiss till ett par hundra remissinstanser. Ett är Stefan Carlssons utredning, och de två andra är departementsskrivelser om nya myndigheter: Inspektionen för vård och omsorg – den smalare variant som Statskontoret föreslagit – och ett embryo till en ny infrastrukturmyndighet.
En av remissinstanserna är Sveriges läkarförbund. Förbundet har ännu inte diskuterat frågan, men ordföranden Marie Wedin ser positivt på att skapa en separat tillsynsmyndighet:
– Sedan tidigare tycker vi det är bra att skilja tillsynsmyndigheten från Socialstyrelsen. Detta av samma skäl som vi tyckt det varit olyckligt att landstingen är både beställare och utförare av sjukvård. Det blir tydligare roller om en instans bestämmer vad som ska göras, och en annan kollar att det blir gjort.
Spontant tror hon mest på förslaget om en smalare inspektionsmyndighet:
– Det är svårt att vara positiv till hela Stefan Carlssons förslag. Han vill till exempel avveckla Läkemedelsverket, som fungerar bra och ingår i ett europeiskt expertnätverk. Det får man nog verkligen fundera på.

Remissvaren på skrivelsen om inspektionsmyndigheten ska vara inne redan den 21 augusti, medan svaren på Stefan Carlssons utredning – som ju föreslår en annan, bredare inspektionsmyndighet – ska vara inne 21 september.
– Det är lite förvirrande, säger Stefan Carlsson. Men det är förstås upp till regeringen att bestämma hur man vill ha det.

Upplägget i dag pekar mot en begränsad reform, där man skapar två nya myndigheter och behåller de som finns i dag. Stefan Carlsson tycker det vore olyckligt:
– Jag har hela tiden förordat att man ska göra allt i ett paket. Jag föreslår att vi ska gå från 12 myndigheter till 4. Om man nu inrättar en ny tillsynsmyndighet och en ny IT-myndighet, så är risken att man i stället går från 12 myndigheter till 14.
– Nu har man ju sagt att man ska titta på kunskapsstyrningen i en andra etapp. Problemet är att om man gör sådana etappindelningar, så tenderar det att stanna vid första etappen.

Läs även

Socialstyrelsen och klagomålen: Städat i högarna

»Vi borde göra fler inspektioner«

Tolv myndigheter blir fyra stycken – eller kanske fjorton …