Be om ursäkt – del av läkarutbildningen
Ursäktsövningar ger läkarstudenter som blir mer kommunikativa och reflekterande. Det är erfarenheten från läkarprogrammet i Umeå, som nyligen stod som värd för en nationell konferens om utbildningsmomentet professionell utveckling.– Utomstående kanske tror att det upplevs som en rollspelslek, men man blir väldigt engagerad och det känns autentiskt. Inte minst är det värdefullt att få reflektera över hur svårt det kan vara att ge en rak och enkel ursäkt om man gjort fel. Olika försvarsmekanismer där man hamnar i en förklaringssituation ställer ofta till det, säger Fredrik Berntson-Semb, som läser termin åtta vid läkarprogrammet i Umeå.
Även Hampus Perhamn, som läser termin elva, upplevde rollspelsövningen som verklig:
– Ja, det var överraskande att känslorna blev så starka. Tidigare trodde jag nog att kommunikation inte gick att öva på. Nu har jag ändrat inställning.
Ursäktsövningen visades upp för lärare och kursansvariga från övriga läkarprogram vid den pågående konferensen om professionell utveckling, PU.
– PU är ett förhållandevis nytt utbildningsmoment i Sverige och därför är det naturligt med ett givande och tagande av bra idéer mellan olika lärosäten, säger professor Katarina Hamberg, kurssamordnare vid Umeå universitet.
Samtliga svenska läkarprogram har numera inslag av professionell utveckling. I Umeå löper det som en röd tråd genom hela utbildningen.
Momentet med ursäktsövningar är en del av rollspel som genomförs under termin sju, då studenterna samlas på internat under några dygn.
– Vår erfarenhet är att studenterna uppskattar övningar av det här slaget. Det finns ett behov av att reflektera över bemötande, etik och sitt eget agerande i utbildningen. Vår modell med PU som ett återkommande inslag gör också att vi på ett naturligt sätt kan höja ribban under utbildningstiden med kommunikationsövningar som blir svårare och mer komplexa, säger PU-läraren Martin Fahlström.
Katarina Hamberg tror att inslaget av professionell utveckling kommer att stärkas ytterligare när läkarutbildningen reformeras och blir sexårig.
– Det är inte utan motstånd att undervisa på det här sättet, för det finns ganska stora grupper – inom läkarkåren och i den akademiska världen – som tycker att detta är något man lär sig genom att studera äldre kollegor.